China, het hulpje van Christine Lagarde

© Getty Images
Jozef Vangelder
Jozef Vangelder redacteur Trends

Onze portemonnee is gebaat met de Chinese subsidies en overcapaciteit, maar helaas niet onze job.

Door royale overheidssubsidies en massale investeringen zit de Chinese industrie met productieoverschotten die zij probeert te dumpen op de wereldmarkt. Dat brengt de Europese industrie in ademnood – denk maar aan de huidige crisis in onze staalindustrie, of de teloorgang van onze zonnepanelenindustrie destijds  – maar drukt ook de Europese inflatie, en verlicht zo het werk van ECB-voorzitter Christine Lagarde.

De ECB Economic Bulletin heeft het prijsdrukkend effect geschat. Tussen 2007 en 2011 is de exportprijs voor Chinese zonnepanelen elk jaar met 30 procent gezakt. Eenzelfde exportprijsdaling in de huidige Chinese sectoren met overcapaciteit zou de Europese inflatie in totaal met 0,9 procentpunt verminderen. Daarvan is 0,6 procentpunt toe te rekenen aan prijsverminderingen door Europese bedrijven als reactie op de goedkope Chinese concurrentie.

Het dilemma van de Chinese subsidies

Onze portemonnee is dus gebaat met de Chinese subsidies en overcapaciteit, maar helaas niet onze job. Niet alleen is de Europese én de Amerikaanse zonnepanelenindustrie intussen van de kaart geveegd, de batterijproductie in beide continenten gaat dezelfde weg op. (zie grafiek De Chinese pletwals op de wereldmarkt). En nu zijn de elektrische auto’s aan de beurt.

De ECB Economic Bulletin maakt het dilemma duidelijk: dankzij de Chinese subsidies betalen Europeanen naar schatting 15 procent minder voor elektrische auto’s, maar zou de Europese productie ervan kelderen met 70 procent. Daar blijft het niet bij. Het Chinese aandeel op de wereldmarkt stijgt met 60 procentpunten, dat van Europa zakt met 30 procentpunten, waarvan 18 procentpunten marktaandeelverlies voor de Duitse producenten van elektrische auto’s.

Invoerheffingen

De schattingen houden wel geen rekening met Europese tegenmaatregelen, zoals de verhoogde Europese invoerheffingen op Chinese elektrische auto’s en prijsverminderingen door de Europese autoproducenten. Maar we zijn gewaarschuwd, aldus de ECB Economic Bulletin. Het aantal sectoren waarin China even competitief werd als het Westen is de laatste twintig jaar alleen maar gestegen.

Duitsland is het grootste slachtoffer. Terwijl in 2000 nog twintig Duitse sectoren moesten concurreren met even sterk geworden Chinese concurrenten, waren dat er al vijftig in 2022.

Lees meer: ‘De Chinese draak zal niet meer gaan slapen’

De sukkelende Chinese economie valt steeds meer uit de gratie van buitenlandse investeerders. Zij zouden twee keer moeten nadenken, vindt Philippe Snel, een Belgische zakenadvocaat in Sjanghai. Het potentieel van de Chinese markt blijft enorm. “China zal niet verdwijnen omdat het nu even minder goed gaat.” Lees een interview.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content