Maatwerk voor een schappelijke prijs

Herenkostuums die op maat en deels met de hand vervaardigd worden, zijn vandaag geen onoverkomelijke luxe meer. Semi-couture waait vanuit Londen en Napels naar ons land over. Een fenomeen dat vooral goede smaak oplevert.

‘Mode’, ‘hightech’ en ‘design & interieur’ zijn de drie thema’s van deze Comfort-rubriek. Volgende week zoomen we in op hightech.

Dit is uw rubriek. Hebt u vragen in verband met mode, kledingcodes op het werk, tijdens een receptie, een zakenreis of klantenbezoek. Mail ons op dresscode@trends.be.

Steeds meer zakenmannen nemen geen genoegen meer met een gewoon confectiekostuum.. Met een tailleband van een broek kan er nog gegoocheld worden, maar jasjes die vooraan veel te ruim zitten of veel te lange mouwen zijn echt geen gezicht. Dat beseffen veel heren en daar doen ze dan ook iets aan.

Semi-couture, ofwel half-maatwerk, zit duidelijk in de lift, zowel bij winkels van herenmode als bij de herenmodemerken zelf. Steeds vaker wordt er een onderscheid gemaakt in de collecties. Bij PalZileri heet de bijzondere maatwerklijn ‘www.sartoriale.it di Pal Zileri’, bij Zegna wordt er onderscheid gemaakt tussen compleet maatwerk (‘Su Misura’ en de ‘Napoli Couture’-lijn) en semi-couture (‘Sartoriale’, wat Italiaans is voor ‘met de hand van de meester’). En uiteraard zijn er de herenboetieks die al jaren prat gaan op maatwerk. Bishop Tailors is een goed voorbeeld, Scabal evenzeer.

Technologie en vakmanschap

Scabal levert stoffen aan de grootste modehuizen maar brengt ook een eigen kledinglijn op de markt. Jaarlijks levert Scabal zo’n 60.000 kostuums op maat af. “Wij maken steeds meer gepersonaliseerde kledingstukken,” vertelt RogerSleypen van Scabal. “We gaan ook veel verder dan stof en snit, het gaat ook om voering, knopen, en misschien wel een naam in het kostuum. Een tijdlang hing er iets stoffigs rond dat imago van op maat gemaakte kostuums. Maar nu ook hedendaagse designers als PaulSmith en DriesVanNoten ermee bezig zijn, mag het weer.” Bij Scabal hebben ze zich altijd ingelaten met semi-couture. Dat wil zeggen: een mix van zeer geavanceerde cad/cam-technologie met handwerk. Sleypen: “Dan hebben we het over onze Sartoriale-lijn. Daarin vraagt onze ‘Mercedes’ tweeënhalf uur werk, onze ‘Ferrari’ dertien uur. Dat hangt af van hoe de klant het zelf wil. Maar… in het laatste geval meten we ons met de grootste. Dan kunnen we probleemloos naast een Kiton of een Brioni liggen, de toppers uit de sector.”

Het maatwerk van Scabal wordt in een fabriek in Duitsland gemaakt, waar zo’n driehonderd mensen werken, en in een kleinere productie-eenheid in Italië. Geen lokale kleermakers die er met het meetlint in de nek en het krijtje in de hand patronen tekenen en stoffen verwerken. Neen, het gaat om gekwalificeerd personeel dat de knowhow en de technologie van vandaag combineert met het vakmanschap van weleer. Scabal verkoopt via een tachtigtal winkeliers in België. Ook het buitenland zit goed: honderd winkels in Nederland, evenveel in Frankrijk, tweehonderd in Duitsland, zestig in Zwitserland.

De rol van de winkelier

In het Italiaanse Stabio, waar Zegna gedeeltelijk gemaakt wordt, gaat 90 % van de totale productie naar maatwerk. Maar ook hier is voor een deel van de kostuums sprake van automatisch knippen van de stof (via cad/cam) in combinatie met een traditionele ‘sartoriale’ afwerking. Dagelijks produceert Zegna driehonderd maatpakken, naast de zevenhonderd gewone prêt-à-porterkostuums. En deze maatwerkafdeling, goed voor drie lijnen, ‘Su Misura’ (compleet op maat en met de hand), ‘Napoli Couture’ en ‘Sartoriale’, groeit. Dat zegt toch AnnaZegna, dochter van de stichter van het huis: “Kleding wordt gewoon meer en meer gepersonaliseerd. Dat gebeurt niet alleen in Italië, waar sowieso erg veel klanten zeer veeleisend zijn wat hun garderobe betreft, maar ook in de andere westerse landen. Nu doet iedereen aan maatwerk en semi-couture, maar Zegna startte daar twintig jaar geleden al mee. Toen al beseften wij dat de winkelier van het grootste belang is. Die man moet de klant begeleiden in zijn uiteindelijke keuze.”

Een kostuum uit de Napoli Couture lijn kan tot zeventien uur werk vragen. Steevast zijn de modellen vervaardigd in de typisch Italiaanse stijl, in stoffen als superfijne zijde (110 gram) en zomerkasjmier, en afgewerkt met details die als pure luxe in het vak gelden. Knoopsgaten met 105 punten, verstevigde onderkanten van kragen, doorstikte randen van jasjes en de overslag aan voeringen. “Een extra service die wij leveren, is dat je het opmeten kan laten gebeuren in Milaan, en je kostuum kan ophalen in Johannesburg,” zegt Anna Zegna. “Ook dat vinden wij luxe.”

Een zelfde gevoel overheerst aan de Louizalaan in Brussel, waar PierreDegand een paar maand geleden zijn eerste verdieping herschiep tot Degand Business. Het is een ruimte in zijn winkel waar heren kostuums, colberts, blazers en broeken vinden die op maat kunnen worden aangepast en in verschillende stoffen en afwerkingen te krijgen zijn. “Ik heb twee meester-kleermakers in huis die vroeger niks anders deden dan compleet maatwerk,” vertelt Pierre Degand. “Ze hadden vrij veel werk, zo’n 150 kostuums op maat per jaar. Maar we voelden dat het een metier is dat in gevaar is. Sowieso zijn er weinig jongeren die zich het complete maatwerk eigen willen maken. Bovendien is het publiek voor absoluut maatwerk klein, omdat er een prijskaartje van minstens 3000 euro aan vasthangt. De stap naar de afdeling Degand Business was voor mij vrij logisch. Veel mensen zeiden: “het is bij Degand hors de prix“. Maar dat is nu eenmaal de prijs voor maatwerk. Door met semi-couture te gaan werken, kan ik het prijskaartje aanpassen. Nu is het nog 1000 euro voor een pak, en het gaat toch om maatwerk. Het jasje wordt niet geplakt, het wordt artisanaal in elkaar gezet. Maar bij tal van bewerkingen komen er wel machines aan te pas. Wat bij Kiton of Brioni zo’n 20 à 25 uur duurt, wordt bij de Degand Business-lijn gereduceerd tot zes uur. Je mag dus geen appelen met peren vergelijken.” Degand wil met zijn nieuwe afdeling een nieuw publiek bereiken. Niet meteen mensen met minder geld, maar misschien mensen met andere prioriteiten. Degand: “Je ziet wel duidelijk het verschil met een gewoon pak. Wat mij betreft, gaat het om een verschil tussen een caravanvakantie en een hotelverblijf. De zon is dezelfde, maar je bent met die vier sterren toch beter af.”

Veerle Windels

Nu ook hedendaagse designers als Paul Smith en Dries Van Noten ermee bezig zijn, kunnen op maat gemaakte kostuums weer.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content