Maak slapende gegevens wakker

“Meten, vergelijken, bijsturen, nogmaals meten”, luidt het credo. Veel meer dan traditionele marketing laat e-marketing toe een eindeloze reeks onweerlegbare statistieken te produceren.

Hoeveel bezoekers trekt uw website? Is uw app populair of niet? Via welk kanaal is hij te vinden? Lijdt uw website onder een zorgwekkende bounce rate (mensen die uw startpagina verlaten zonder door te klikken naar een andere pagina)? Welke zoektermen zijn nuttig om naar uw website te verwijzen en goed te scoren op Google? Dankzij data-analyse komt u het allemaal tot in detail te weten. “Zo kunnen wij campagnes bijsturen, websites verbeteren of betere sleutelwoorden kiezen. Nu we over zoveel data beschikken, willen we voortdurend weten waar we staan”, zegt Laurent Lejeune van Goudengids.be. Er bestaat veel software om gegevens te analyseren, zoals KISSmetrics, Comscore of Mixpanel, maar met Google Analytics schiet u al een heel eind op.

Data zijn niet alleen nuttig om het verkeer op uw website te analyseren, maar ook om een marketingactie in real time te volgenen toekomstige acties te plannen. Dat kan ook op sociale netwerken, al geeft marktleider Facebook zijn data nooit door aan klanten. Goudengids.be doet dat wel. Op verzoek kan Facebook een gebruikersgroep doorgeven die vermoedelijk aansluit bij uw klantengroep en verslag uitbrengen van het responspercentage.

Proactief

De analysetools zijn ook nuttig om proactief te werk te gaan. Zo kan een concessiehouder beslissen contact op te nemen met klanten die enkele jaren geleden een auto hebben gekocht. “Dat is een klassiek voorbeeld van een proactieve e-mailing. We weten dat mensen na vier jaar overwegen een nieuwe auto te kopen. Dankzij databeheer kan de concessiehouder de aankoopdatum bijhouden en op het juiste moment bij zijn klant aankloppen”, zegt Lejeune. U kunt de analyses aan professionals overlaten, of u kunt zich alleen uit de slag trekken.

“Wij verkiezen om meetinstrumenten bij de klant te installeren, hem uit te leggen hoe hij ze kan beheren en hem vervolgens zelfstandig te laten werken. We kunnen de analyse zelf uitvoeren, maar voor minder dan 1000 euro kun je niet veel verwachten.”, zegt Pierre-Simon Breuls, directeur marketing van het agentschap Universem. “Bij kleine websites van kmo’s volstaat het doorgaans enkele acties bij te houden met cookies. Dat kan manueel gebeuren. Het gaat erg snel. Hoe lijviger de website en hoe complexer de acties, hoe moeilijker het is de parameters in te stellen.”

Conclusie: het is de moeite waard, ook voor kleine of weinig bezochte websites. Voor starters, die hun zakenmodel almaar vaker baseren op het internet, zijn deze instrumenten essentieel.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content