LVMH is als eerste Europese bedrijf ooit 500 miljard dollar waard op beurs
Het Franse luxeconcern LVMH heeft maandag als eerste Europese bedrijf ooit een marktwaarde van 500 miljard dollar (ruim 450 miljard euro) bereikt.
Het aandeel van LVMH, bekend van merken als Louis Vuitton, Christian Dior en Givenchy, steeg maandag met 0,3 procent tot 903,7 euro.
Het concern werd daarmee zo’n 454 miljard euro waard, maar door de sterke stijging van de euro de voorbije weken komt dat overeen met 500 miljard dollar.
Mijlpaal
De meeste analisten verwachten nog een verdere stijging van de koers.
De waarde van bedrijf, dat een beursnotering heeft in Parijs, profiteert van de hogere vraag naar luxegoederen in China en van de duurdere euro. De Chinese kopers zijn helemaal terug na de vele lockdowns in 2022.
De mijlpaal van 500 miljard dollar marktwaarde komt amper twee weken nadat LVMH in de top tien van grootste bedrijven ter wereld kwam. Dat gebeurde na een sterk eerste kwartaal, waarin de omzet met 17 procent steeg, bijna het dubbele van de analistenprognose (+9 procent).
Rijkste mens Bernard Arnault
Voor Bernard Arnault, de 74-jarige CEO en referentieaandeelhouder (48,3 procent) van LVMH, is de stijging op de beurs goed nieuws.
Na de bekendmaking van de verbluffend sterke kwartaalupdate op donderdag 13 april ging de beurskoers van LVMH ruim 5,5 procent vooruit.
Daardoor werd Arnault, die al de rijkste mens van de wereld was, in één dag 10,5 miljard euro rijker. Met een vermogen van zo’n 210 miljard dollar laat hij Elon Musk, Jeff Bezos, Bill Gates en Warren Buffet ver achter zich.
Lees hieronder verder
Overnames
Arnault zette zijn eerste stappen in de wereld van luxeartikelen in 1984, met de overname van de textielgroep Boussac Saint-Freres. Die had het merk Christian Dior in portefeuille. Nadien nam Arnault een controlerend belang in LVMH, waarvan de twee belangrijkste onderdelen -Louis Vuitton en Moet Hennesy- in 1987 waren gefuseerd.
De dertig volgende jaren deed de groep tientallen overnames. LVMH groeide uit tot een leidend luxeconcern, met 75 merken en 5.600 winkels wereldwijd. De eerste winkel in China kwam er in 1992.
Lees verder onder de afbeelding
In maart vorig jaar trok LVMH de leeftijdsgrens voor zijn CEO op van 75 tot 80 jaar. Zo verzekerde Arnault dat hij nog enige tijd de touwtjes in handen kan houden. Zijn vijf kinderen zijn allemaal aan de slag in zijn imperium.
Grootste Europese bedrijven
In de top vijf van grootste Europese bedrijven op basis van marktwaarde staan met L’Oréal en Hermès overigens nog twee Franse bedrijven.
Andere Europese bedrijven die meer dan 200 miljard waard zijn, zijn onder andere het Nederlandse hightechbedrijf ASML en de Deense farmareus Novo Nordisk.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier