Lucky Trans: de originele strategie van een transporteur

Hans Brockmans
Hans Brockmans redacteur bij Trends

Ooit betekende logistiek voor het paar Jacobs-Gijbels ‘s nachts een krantenronde doen met pa’s bestelwagen. Met dezelfde operationele flair en onconventionele handelswijze leveren ze vandaag just in time aan de automobielsector.

Tijdens ons gesprek bij Lucky Trans, de Ambassadeur van de Trends Gazellen Limburg bij de kleine ondernemingen, stapt een koerierster in ABX-outfit binnen. “Alles in orde? Hoe gaat het met je vader en de zaak?” vraagt zaakvoerder Mireille Gijbels (39). Naar ons kijkend: “Tien jaar heb ik haar job gedaan. Meer dan 100 leveringen per dag in ijltempo.” Haar man, medezaakvoerder Luc Jacobs (43), scoorde 70. Zegt hij: “Het zelfstandig koerieren was toen een welkome financiële buffer.”

Van bij de start was Lucky Trans, in 2004 goed voor een omzet van 4,7 miljoen euro, een pa-en-ma-bedrijf. Slagerszoon Luc Jacobs en Mireille Gijbels – vanaf haar negende in de weer met de ijszaak van moeder en op haar vijftiende winkelbediende – moesten er niet aan denken om heel hun leven voor een baas te werken. “Om iets bij te verdienen” bracht het paar vanaf 1985 ‘s nachts met de bestelwagen van vader kranten rond. In 1991 werden ze koeriers, eerst voor ABX en later voor andere klanten.

Huwelijk en business

In 1998 werd Lucky Trans (29 werknemers), dat vrachtwagenvervoer organiseert, boven de doopvont gehouden. Een belangrijke onderaannemer is (Mireille) Gijbels Transport (21 werknemers en 721.475 euro omzet in 2004), van origine een koeriersdienst. Het ene bedrijf vangt de klappen op als het andere een dipje kent. Luc Jacobs: “Het is onverstandig om huwelijk en business te mengen. Maar we weten dat we desnoods kunnen terugvallen op ons eigen bedrijf en dat bevordert de samenwerking als ondernemers.”

Lucky Trans brak door in 2000, toen het autobumpers just in time begon te leveren aan Ford Genk. De al te sterke afhankelijkheid bezorgde Jacobs slapeloze nachten als Ford het moeilijk had, maar vandaag levert hij ook aan Volkswagen-Audi, Porsche, Mercedes en Volvo. Jacobs normaliseerde de voorbije jaren de verhouding tussen eigen en vreemd vermogen. Hij werd ook kritischer. “ABX werd geschrapt, wegens te stresserend voor de chauffeurs en amper winstgevend voor het bedrijf. We blijven steevast zoeken, we willen niet afhankelijk zijn van één sector, laat staan van één bedrijf.”

Goedkope concurrenten

Omdat Tsjechische en Poolse concurrenten 5 tot 10 % onder zijn prijs dalen, zoekt Jacobs een alliantie met Centraal-Europese sectorgenoten. “Voorlopig kunnen de Polen niet tippen aan onze service, maar ik wil klaarstaan als ze dat wel doen.”

Netwerken in lokale ondernemersverenigingen is niet aan Jacobs besteed. Een das evenmin. We ontmoeten hem en zijn vrouw na lang ploeteren in het zand rond zijn nieuwe Diepenbeekse vestiging (een investering van 600.000 euro) in een sportieve Scapa-uitrusting, alsof ze net van hun Goldwing (Jacobs) of Harley-Davidson (Gijbels) zijn gestapt. We zien er ook de twee bedienden. Vroeger administreerde het paar zelf de kostprijsberekening, logistieke planning en boekhouden. Ze leerden al ondernemend. “Ik weet hoe een chauffeur opereert en dat geeft me een voorsprong in de realistische berekening van de transporten,” vertelt Jacobs. “De chauffeurs weten dat realisme ook te appreciëren, dus gaan ze door het vuur voor ons. Ik stap zelf nog geregeld in de vrachtwagen. Mijn geheime vakantie.”

Hans Brockmans

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content