LUCKY STRIKE

Het sigarettenmerk Lucky Strike (British-American Tobacco) is sinds half september actief op het punt van verkoop met een pin-up-actie. Wie een pakje van dat merk kocht, kreeg er een tin box bij met daarop een pin-up. Er waren vier versies van. In totaal zette men 65.000 van die metalen doosjes op de markt. Die zijn inmiddels zo goed als allemaal weg. De actie bracht bovendien de verhoopte extra omzet voor het merk. Met de pin-up ging Lucky Strike terug in de tijd. Geert Van Aelst, brand manager van Lucky Strike: “Het merk is authentiek en bestaat al sinds 1871. In de jaren dertig was Lucky Strike het eerste merk dat pin-ups gebruikte in de reclame. De bedoeling is ook daar de authenticiteit naar voren te schuiven.”

De beelden van toen staan nu weer op de box. Daarnaast waren ze ook op affiches gezet die in het punt van verkoop gehangen konden worden. Maar om het niet al te nostalgisch te maken, knoopte men er een actie in de horeca aan. Bovendien is de horeca ook vragende partij voor animaties in de zaken. Vandaar dat Lucky Strike een pin-up drive opzette in 200 horecagelegenheden. Een levensechte pin-up in jaren-dertig-stijl liet de bezoekers Pictionary spelen. Men maakte verder van de gelegenheid gebruik om ook de Lucky Strike Greyhound bus – net als Lucky Strike ‘ an American original‘ – die tot in november in ons land toert, in te zetten voor de horeca actie. In de horecazaken plaatste men zogenaamde cut-outs van een pin-up (formaat 1 meter bij 60 centimeter) met daarop de datum van het evenement.

De horecazaken werden geselecteerd op basis van het profiel van de bezoekers, dat moest aansluiten bij de Lucky Strike-roker. “We proberen een trendy publiek te bereiken. De leeftijd ervan schommelt tussen 18 en 24 jaar. Het gaat om mensen die in de grote steden leven en wonen, die goed weten wat ze willen en extrovert zijn,” aldus Van Aelst. België was niet het eerste land waar de pin-up doosjes op de markt kwamen. Wel het eerste land met de pin-up-horeca-actie.

Lucky Strike is vooralsnog een klein merk in ons land met een aandeel van 0,5%. Maar het aandeel stijgt, in een dalende markt, aldus Van Aelst. Het merk is echter niet of nauwelijks in de media aanwezig. “Klopt. Daar zijn we dit jaar wat van afgestapt. Dat heeft ook te maken met wie je wil bereiken. Het heeft weinig zin om met affichage voor een merk als Lucky Strike heel breed te gaan.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content