Luc Costers (53): ‘Na drieënhalve maand een telefoontje’

© gf

Een baan vinden na je vijftigste? Luc Costers heeft er ervaring mee. De gewezen countrymanager Belux van VMware had vorig jaar om familiale redenen een Europese promotie afgewezen. Met zijn brede netwerk en zijn 28 jaar ervaring in de verkoop bij IBM, HP en VMware zou hij elders wel snel aan de bak komen, dacht hij. Niet dus. “Ik reageerde op een vacature voor een verkoopdirecteur bij een topsoftwarebedrijf. Na drieënhalve maand kwam een telefoontje. Ze hadden veel betere profielen binnengekregen. Of dat toevallig iets te maken had met die vijftigplus? Nee, hoor. Daarom ben ik Éric de Saqui de Sannes zo dankbaar”, vertelt Costers.

De Franse countrymanager maakte hem verantwoordelijk voor de infrastructuur- en clouddivisie van Sogeti België en Luxemburg, die ruim 350 werknemers telt. Sogeti was altijd een filiaal van de ICT-integrator Capgemini en is in juli in België zelfs officieel bij de rechtspersoon Capgemini Belgium ondergebracht. Toch blijft het een aparte divisie, die naast infrastructuur ook testing, beveiliging en ontwikkeling levert aan klanten in de financiële wereld en de industrie.

Bij VMware was u het gezicht van een organisatie die virtualisatiesoftware verkocht. Bij Sogeti beheert u de infrastructuur waarop die software draait. Een groot verschil?

LUC COSTERS. “In een verkooporganisatie zeg je: verkocht is verkocht, op naar de volgende deal. Hier moet ik me zorgen maken over winst en verlies. Wat kost het om die dienst te leveren, welke prijs gaan we vragen en hoe gaan we dat bestaffen? Je ligt wakker van de indexsprong. Je bent veel meer bezig met mensen. Als mensen vertrekken en moeten worden vervangen, heeft dat een kostprijs. Als je ze niet kunt vervangen, is dat een probleem, want je kunt de diensten niet leveren zoals afgesproken. Je bent voortdurend bezig met verbeteringstrajecten. Je hebt vergaderingen van negen tot vijf en daarna zit je nog drie uur te e-mailen. Pokkedruk.”

Over mensen gesproken: Sogeti valt op door een verloop van 25 procent.

COSTERS. “Wij hebben een honderdtal mensen in dienst, die in zeven talen 24 uur per dag en zeven dagen per week oproepen beantwoorden. Je vindt geen dertigplussers voor zo’n baan. Onderaan laten we dus veel jonge mensen instromen. Daar is een groot verloop. Ik zou dat graag lager zien. De ploegen veranderen snel, terwijl ik mijn kwaliteitsgaranties moet respecteren. We proberen nu een peter- of metersysteem uit, om met die jongeren te bekijken wat een carrièrepad voor hen kan zijn.”

De Belgische omzet klom vorig jaar met 13 procent, maar Sogeti Belgium leed volgens de balans wel verlies.

COSTERS. “Er zit constant druk op de marge. Toen ik hier kwam, was ons cloudplatform met HPE en VMware in opbouw, met veel plannen om het nog beter te maken. Een van mijn moeilijkste beslissingen was die plannen te bevriezen. We verkopen een topmodel van VW, maar geen Bentley. We garanderen 99,97 procent beschikbaarheid en draaien synchroon op datacenters van Colt in Nossegem en Rozendaal. Het voordeel van ons nieuwe platform is dat je het kunt runnen met minder dan tien mensen in plaats van met dertig. Er is ook een zelfbedieningsportaal. Klanten kunnen zo hun kosten verminderen, maar we moeten hen nog wel zover krijgen dat ze ermee werken. Taken terugschuiven naar de klant kan de druk op de prijzen opvangen.”

B.L.

“Er zit constant druk op de marge”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content