Lobby voor olympische leveranciers Rio 2016 in hogere versnelling

(Belga) De tijd is aangebroken om zich op te warmen voor de Olympische Spelen in 2016 in Rio de Janeiro. Of toch tenminste voor de bedrijven. Technologiefederatie Agoria is deze week ter plaatse gestart met intensiever lobbywerk voor de Belgische bedrijven. “De tijd is rijp om intensiever te lobbyen, zeker nu iedereen hier nog wat focust op het WK Voetbal in 2014.” Maar ook de VS, Frankrijk en Groot-Brittannië laten er in Rio de Janeiro geen gras over groeien.

De kaarten voor de Belgen om opnieuw olympisch leverancier te worden, liggen helemaal niet slecht. “We hebben expertise, zeker met partners als Barco, Schreder en Desso, en promoten onze bedrijven opnieuw collectief”, zegt Sylvie Kedzierski, directeur van de Sports Technology Club. Dat is een initiatief van het BOIC en de sectorfederatie, die de Belgische potentiële partners moet begeleiden naar Rio 2016. Vorig jaar konden nog een vijfentwintigtal Belgische bedrijven leveren aan de OS2012 in Londen, een recordaantal. Het wordt vooral uitkijken of de Braziliaanse overheden bereid zijn geld neer te leggen voor kwaliteit. “Onze bedrijven zijn niet de goedkoopste, maar leveren wel toptechnologie”, stelt Kedzierski, die deze week poolshoogte nam bij de Braziliaanse overheden, zowel op deelstaatniveau als bij de stad Rio zelf. Agoria wil de Braziliaanse partners in ieder geval doen inzien dat de Belgen ook na de Spelen een rol kunnen spelen in het groeiland. Een bijkomende moeilijkheid voor bepaalde bedrijven zal wellicht de afstand zijn, vermoedt Kedzierski. (JDH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content