Lingeriegroep wil de digitale trein niet missen
De lingerieproducent Van de Velde worstelt met de snel veranderende retailomgeving en met de brexit. Om weer aan te knopen met groei, versnelt de beursgenoteerde groep haar investeringen in e-commerce en digitalisering.
Het zijn turbulente tijden voor Erwin Van Laethem, de nieuwe CEO van de lingeriegroep Van de Velde. Bij de bekendmaking van de jaarresultaten voor 2016 moest Van de Velde voor het eerst een omzetdaling slikken sinds de beursgang in 1997. De familiale lingerieproducent boekte vorig jaar een omzet van 206,6 miljoen euro, een daling met 1,1 procent in vergelijking met 2015. De groothandelsomzet steeg nog met 4,4 procent, terwijl de retailomzet globaal met 15,6 procent daalde.
Herman Van de Velde, de voorzitter van de raad van bestuur, wijst in het jaarverslag op de evolutie van het pond en op de zwakke resultaten van de Amerikaanse winkelketen Intimacy (nu Rigby & Peller). De bedrijfswinst bleef stabiel op 53,6 miljoen euro, maar de recurrente groepswinst daalde met 18 procent naar 33,6 miljoen euro door de hogere belastingdruk in Tunesië, waar Van de Velde een productievestiging heeft, en de lagere notionele-intrestaftrek in België. De lingeriegroep stelt meer dan 1400 mensen tewerk, van wie 500 in Tunesië en bijna evenveel in Schellebelle en in Wichelen.
Investeringen versnellen
Met een sociale bijdrage van 19,5 miljoen euro in 2015 staat Van de Velde op de twaalfde plaats in de rangschikking van de provincie Oost-Vlaanderen. De totale bijdrage aan de Belgische schatkist is nog 10,3 miljoen euro hoger. De lingeriegroep telt er dan ook de bedrijfsvoorheffing op de lonen bij, het verschil tussen te betalen en aftrekbare btw en de roerende voorheffing. Samen goed voor 29,8 miljoen euro, of 74 procent van de door Van de Velde Groep in België gegenereerde bedrijfswinst. In 2016 komt de sociale bijdrage voor Van de Velde uit op 22,5 miljoen euro.
Vorige week verraste de beursgenoteerde groep met een winstwaarschuwing. Van de Velde verwacht een lagere operationele kasstroom (ebitda) in 2017 omdat de omzet niet zal stijgen en er meer geïnvesteerd zal worden. De lingerieproducent wijst op de uitdagende retailomgeving en het negatieve effect van het Britse pond. Van de Velde versnelt de investeringen in de positionering van zijn merken en de marketing en ontwikkeling van nieuwe kanalen.
E-commerce en digitalisering
Herman Van de Velde wees bij de presentatie van de jaarresultaten al op de uitdagingen. De digitalisering heeft een fameuze impact op het koopgedrag. Een deel van het investeringsbudget is dan ook bestemd voor de ontwikkeling van e-commerce en digitalisering. “Het geld wordt gebruikt om te investeren in technologie, om digitaal talent aan te trekken en om de digitale bekwaamheden van onze medewerkers te verhogen. Wij willen in geen geval de digitale trein missen”, stelde Van de Velde in het jaarverslag. Een derde investeringsdomein is het verhogen van de wendbaarheid en de leveringsbetrouwbaarheid. Volgens het bedrijf betekenen die investeringen hogere uitgaven in 2017 en 2018.
Kurt De Cat
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier