Limburger wordt nationale speler

Alain Mouton

De overname van Actief Interim door twee privateequitygroepen moet van het Limburgse uitzendbedrijf een nationale topspeler maken. De toenemende schaarste op de arbeidsmarkt moet daarbij een hulpmiddel zijn.

Private-equitybedrijven hebben blijkbaar ook de markt voor HR-dienstverlening ontdekt. De Gimv nam vorig jaar een participatie in het West-Vlaamse uitzendkantoor Accent en nu stappen KBC Private Equity en Indufin in het kapitaal van Actief Groep (omzet in 2006: 103 miljoen euro). Ook Mark Maesen (46), gedelegeerd bestuurder van Actief Interim, stapt mee in het kapitaal. Het precieze bedrag van deze buy-out is nog niet bekend, want de definitieve closing volgt pas op het einde van de maand juni. De waarde van de deal zou volgens insiders rond de 80 miljoen euro moeten liggen.

Dat private-equitybedrijven interesse hebben voor de uitzendmarkt mag niet verwonderen. De sector kent al een aantal jaar een sterke groei. In 2006 realiseerde de uitzendsector in België een omzetgroei van meer dan 15 %. Hij draaide vorig jaar een omzet van zo’n 3,75 miljard euro. Die sterke groei heeft vele vaders. Er is de war for talent of het steeds schaarser wordende aanbod aan arbeidskrachten dat bedrijven ertoe aanzet om een beroep te doen op een interimkantoor. Bovendien is de uitzendsector in ons land tot volledige wasdom gekomen. En er is ook het systeem van de dienstencheques dat voor de sector een interessante groeimarkt is en zal blijven.

Actief Interim is al jarenlang een toptienspeler en situeert zich rond de achtste plaats. In 2002 stak topman Mark Maesen zijn ambities niet onder stoelen of banken: het bedrijf moest de top vijf op de hielen zitten. Met de nieuwe structuur moet dit lukken. De waarheid gebiedt te zeggen dat de aanzet al werd gegeven zonder extern kapitaal. De voorbije jaren is Actief Interim al gegroeid, ook al staat het nog altijd vooral in Limburg zeer sterk. Actief Interim telt er acht kantoren op een totaal van 38 in België. Het staat nummer twee na Randstad. Sinds 2002 is het ook in Wallonië actief. Daar moet de groep voort groeien, net als in Oost- en West-Vlaanderen. De kloof met de topspelers, waarbij een Randstad bijvoorbeeld meer dan 20 % van de markt in handen heeft, blijft bestaan.

Maesen is actief in een sector die de wind in de zeilen heeft. De komende twee jaar zal de HR-markt hoe dan ook blijven groeien. De dienstverlening wordt uitgebreid waarbij uitzendboeren verder gaan dan het louter plaatsen van interimkrachten. Ook werving en selectie, of diensten als assessments behoren tot de portefeuille. Maesen: “Met de groei van zo’n 10 % voor de komende twee jaar zitten we goed. Dat zijn de globale voorspellingen voor de sector. Wij als Actief moeten keuzes maken en we waren nog niet toe aan een nationale dekking. Dat is onze eerste prioriteit in de nieuwe structuur. Momenteel bedraagt ons netwerk 38 vestigingen. De volledige dekking heeft als doel te komen tot 70 à 80 kantoren. Grote spelers als een Randstad zitten aan 120 kantoren.”

Net onder de top vijf

Terwijl andere spelers bezig zijn met de zoektocht naar overnameprooien, kiest Actief in eerste instantie voor een uitbreiding. Er is dus geen sprake van het overnemen van kantoren die gespecialiseerd zijn in bijvoorbeeld outplacement. De focus op de uitzendmarkt is volgens Maesen al moeilijk genoeg. Ondanks een sterke groei in dat segment zal Actief trouwens toch niet snel tot de top vijf (Randstad, USG, Vedior, Adecco, Manpower) behoren. “We komen dan dicht bij de zesde plaats, maar tussen nummer zes en nummer vijf is er nog een groot verschil. Het groeipad past in een vijfjarenplan dat binnen de nieuwe structuur zal worden uitgevoerd.”

Voorzichtigheid lijkt dus het ordewoord. Actief Interim leert uit de lessen uit het verleden. Vijf jaar geleden had het bedrijf het een stuk moeilijker. De winst werd toen zelfs gehalveerd en er was een harde prijzenslag aan de gang. Vooral Adecco probeerde toen met een harde prijzenpolitiek marktaandeel binnen te halen. Actief Interim wist in die harde strijd stand te houden, samen met andere regionale spelers.

“De kwaliteit van de medewerkers en de kwaliteit van de gegevens van de databanken maken het verschil,” geeft men als verklaring. Het klinkt als een cliché, maar dat is het volgens Maesen niet. De war for talent, waarbij het aanbod aan arbeidskrachten afneemt om demografische redenen terwijl de vraag blijft stijgen, veroorzaakt een probleem. Maesen: “Vroeger was het relatief eenvoudig om vacatures in te vullen. Nu is dat veel moeilijker geworden. Met het nodige netwerk kom je sneller aan de nodige personen. Dat is de manier om het verschil te maken. We zijn niet diegenen die voor grote klanten tegen een lage prijs werken. Wel is het zo dat onze markt er geen is voor grote pakketten. Actief Interim is ook vooral actief op de kmo-markt.” De uitzendkrachten zijn er misschien moeilijker te vinden omdat ze vaak meer opleiding nodig hebben, maar de marges liggen hoger.

Actief Interim wist eveneens in te spelen op de veranderende structuur van de HR-markt. Vroeger kwamen bedienden via klassieke wervings- en selectiebureaus op de arbeidsmarkt. Hun gewicht in de uitzendmarkt is ondertussen aan het toenemen. Dagelijks worden door Actief Interim meer dan 3000 arbeiders en bedienden uitgezonden en daar komen nog eens 2000 mensen in de dienstencheques bij. Het gewicht van de bedienden in de sector stijgt, zij het lichtjes. “Maar hierover mogen geen misverstanden ontstaan,” legt Maesen uit. “Het bediendensegment maakt bij ons een vierde tot een vijfde van de omzet uit, terwijl dat bij andere spelers een derde is. Mijn uitleg voor deze cijfers is dat het gewicht van de bedienden binnen de uitzendsector gerelativeerd moet worden, maar dat de groei binnen dat segment voor Actief Interim iets hoger ligt dan in de uitzendbranche in het algemeen.”

Een andere groeipool vormen de uitzendkrachten in de bouwsector. Limburg is een bouwprovincie bij uitstek en dat heeft Actief geen windeieren gelegd. Actief Construct heeft een kwart van de Limburgse uitzendmarkt in handen. “De bouwsector, sinds 2002 opengesteld voor uitzendwerk, is inderdaad een belangrijke poot voor de groep,” bevestigt Maesen. “De bouwsector was in 2005 goed voor 0,7 % van de omzet in de uitzendmarkt. Die steeg in 2006 tot 0,9 %.” Als we Actief Interim bekijken dan blijkt dat deze uitzendboer in deze markt een sterkere positie bekleedt. 5 % van de omzet in 2005 en 7,5 % in 2006 komt uit de bouwsector.

Van marketing naar uitzendmarkt

Zonder Actief Interim was Mark Maesen wellicht een Belgische expat aan het hoofd van een of andere poot van Sara Lee. De licentiaat handelswetenschappen was lange tijd actief in de sector van de fast moving consumer goods. Frank Meysman, jarenlang topman bij Sara Lee, heeft een belangrijke rol gespeeld in de carrière van Maesen, in zijn vrije tijd een wijn- en golfliefhebber. Na zijn studies was Maesen eerst actief bij Unilever, in marketingfuncties. Later schopte hij het tot vicepresident bij Sara Lee/Douwe Egberts. Als general manager heeft Maesen ook de afdeling van Sara Lee in Moskou op poten gezet. Daar leerde hij zijn vrouw kennen. De band met de uitzendsector bleef in de jaren 90 beperkt tot een bestuursmandaat bij Actief Interim.

Mark Maesen komt uit een ondernemersfamilie die de branche goed kent. Raymond Maesen, de oom van de huidige topman, richtte het uitzendbedrijf in 1988 op. Mark Maesen kwam in 2000 aan het hoofd van de onderneming. Zijn nicht Caroline Maesen is er marketingmanager. Mark Maesen: “Ik kreeg de vraag eind jaren 90 voorgelegd. Het was een moeilijke keuze waarbij ik ook overleg heb gepleegd met mijn vrouw. Uiteindelijk ben ik de uitdaging aangegaan. Ik heb er na zeven jaar zeker geen spijt van.”

Alain Mouton

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content