Liever minder omzet, dan slechte omzet

Voor het eerst laat Jean-Paul Van Avermaet, CEO van G4S België, in zijn kaarten kijken. Het bedrijf wil meer doen dan bewakers aan een fabriek zetten. Dat kan iedereen. Toegevoegde waarde is het motto. Misschien brengt een klant dan wat minder omzet op, maar hij is wel rendabel.

In september 1962 startte Société de Surveillance et de Sécurité onder impuls van Erik Philip Sorensen, de peetvader van de moderne bewakingsindustrie, in België (zie kader Bitse familieruzie). Het bedrijf groeide uit tot G4S. Jean-Paul Van Avermaet werd in juni 2010 CEO van G4S België. De baas van het grootste veiligheidsbedrijf van België laat voor het eerst in zijn kaarten kijken.

Van Avermaet, gewezen gedelegeerd bestuurder bij Carestel/Autogrill, wil de activiteit G4S België met zijn 6000 medewerkers omschakelen van bewaking met lage toegevoegde waarde naar advies en dienstverlening voor geïntegreerde veiligheidsoplossingen. “In onze filosofie is veiligheid geen louter door prijs gedreven product meer. Omzet op zich interesseert ons niet echt, toegevoegde waarde wel. Alle concurrenten kunnen van 9 tot 5 een agent leveren die geen extra input geeft. Net omdat het zo simpel is, telt alleen het prijskaartje. Met dat soort werk haal je geen marges.”

De cijfers spreken. Op een omzet van 332 miljoen in België heeft G4S een bedrijfscashflow van 17,3 miljoen. Trek je daar het vanuit Londen georganiseerde waardevervoer vanaf, dan haalt het 239 miljoen omzet en amper 5,2 miljoen cashflow. “De marges in de zuivere bewaking — het gros van de activiteit — zijn niet bepaald aantrekkelijk”, bevestigt Van Avermaet. “Waardevervoer is de niche waarin we in België een zeer gespecialiseerde kennis hebben. Dat is een gevolg van een doorgedreven opleiding en met eigen kennis uitgebouwde alarmcentrales, speciale koffers en auto’s. De klant wil betalen voor die specifieke kennis. Met succes: in België is het aantal overvallen op geldtransporten spectaculair gedaald.”

Minder marge, minder veiligheid

Nadat in de eerste fase van de crisis is bespaard op interne veiligheidsdiensten, zijn nu de externe aan de beurt. Vooral kmo’s willen minder spenderen aan veiligheid. Starters investeren pas als de verzekeringsmaatschappij dat eist. “Vlaamse bedrijven opereren dikwijls onder het vereiste veiligheidsniveau. Ze zijn gewoon laks in vergelijking met andere landen”, signaleert Van Avermaet. “Het is zoals bij particulieren. Die hebben ook vaak geen alarminstallatie, tot ze de eerste inbraak hebben gehad.”

Het kan anders. G4S wil met de combinatie van bewaking en beveiligingsdienstverlening het hele veiligheidsbeleid van de klant overnemen en financieel optimaliseren. Midden oktober nam G4S de bedrijven ASC en ASC Safety Services over om de poot brandbestrijding te versterken. “We willen zo onze positie als de onbetwistbare marktleider in geïntegreerde veiligheidsoplossingen verankeren”, legt Van Avermaet uit.

Opleiding, installatie, veiligheid, bewaking, consultancy en audit worden in een pakket aangeboden (zie kader Totaalpakket). G4S kan de kostprijs laten dalen door in te zetten op een efficiëntere dienst- en adviesverlening. Dat is meer dan een marketingverhaal. Een klant kan door een investering in camera’s, monitoring en andere veiligheidstechnologie op termijn besparen op de factuur voor bewakers en toch het veiligheidsniveau behouden.

“Minder omzet bij ons, betekent zo meer winst voor de klant. Door minder te focussen op uurfacturen, en meer op dienstverlening, krijgt de klant meer vertrouwen”, meent Van Avermaet. “Dat leidt tot een langetermijnrelatie en minder schommelingen in onze cijfers. Misschien hebben we wat minder omzet, maar wel een betere omzet.”

Niet alle klanten stappen in de redenering mee. “Veiligheid maakt meestal geen deel uit van hun kernactiviteit”, weet Van Avermaet. “Daaraan middelen spenderen, betekent minder in de kern investeren. Ik wil de klant ervan overtuigen dat de juiste beslissing in veiligheid op termijn geld opbrengt, dat hij dan wel kan inzetten voor zijn kernactiviteiten.”

Hoe werkt een en ander in de praktijk? G4S wist in 2011 het bewakingscontract op de luchthaven te ontfutselen van Securitas. Zo steeg de omzet in het segment Aviation Security van 20.000 naar 26,5 miljoen euro. De directie van Securitas haalde in Trends stevig uit naar G4S, dat 22 procent onder haar prijzen dook. “Dumpingprijzen”, fulmineerde ze.

“Onzin”, repliceert Van Avermaet. “Vroeger was het contract met de luchthaven vooral een kwestie van uren: hoeveel mensen zet je in op welk moment. Het nieuwe contract houdt vooral rekening met het resultaat: de efficiëntie en het veiligheidsniveau. De contractant wordt daarop afgerekend met prestatie-indicatoren en controles. We hebben gewoon onze rekening beter gemaakt en we zijn efficiënter. Zo besparen we 20 procent op de factuur. Niet min voor een contract van 30 miljoen per jaar. Controleurs van de Europese Unie hebben gerapporteerd dat de veiligheid beter was dan ooit. Vandaag is ons werk in Zaventem een referentie in andere landen.”

Meer dan bewakers

Ooit dacht de sector dat de vervanging van mensen door technologie onomkeerbaar was. Maar dat verandert. “De fysieke aanwezigheid van bewakers is objectief gezien niet altijd nodig, maar ze versterkt wel het veiligheidsgevoel”, vindt Van Avermaet. “Een supermarkt kunnen we perfect monitoren met 100 camera’s, maar we zetten toch bewakers in. Zonder voelen de klanten en het personeel zich onveiliger en denken mensen met slechte bedoelingen sneller hun slag te kunnen slaan. De bewaking van een opslagplaats ‘s nachts kan zonder bewakers. Dat is puur technologie.”

G4S wil de inzet van bewakers optimaliseren. De wetgeving beperkt hun werk echter via het specialiteitsbeginsel tot hun bewakingstaak in de strikte zin. Van Avermaet: “Er is soms veel dode tijd tussen de wachtrondes. We moeten de meerwaarde voor de klanten verhogen. Waarom zouden ze geen administratieve taken vervullen voor onze klanten? Ze kunnen bijvoorbeeld post verdelen of facturen inscannen. In de supermarkten kunnen ze klanten helpen.”

De gecombineerde inzet kan ook voor de overheid. Die stuurt vandaag mensen op straat als gemeenschapswacht of parkeerbeheerder. “Heel veel statuten zijn gecreëerd als een vorm van tewerkstellingsbeleid voor laaggeschoolden”, aldus Van Avermaet. “Ook wij werken veel met mensen zonder diploma. Die hebben echter na een degelijke opleiding en strenge selectie een professioneel veiligheidsinzicht en de juiste attitude. Bovendien geven we hun perspectief op een verdere carrière in het bedrijf. Voor een gemeenschapswacht is dat niet het geval.”

G4S heeft parkeerwachters die vandaag niets anders doen dan tickets schrijven. Toch zijn ze permanent aanwezig in het straatbeeld. “Waarom zou men daar niet van profiteren om de veiligheid te verhogen?”, vraagt Van Avermaet zich af. “Onze mensen zijn met een directe verbinding met de alarmkamer verbonden en kunnen een deel van de politietaken overnemen: verkeersinbreuken, milieuovertredingen of overlast signaleren bijvoorbeeld.” (Zie kader Privatisering veiligheid)

Zo verbetert ook de fysieke veiligheid. Privébewakers dwingen meer respect af dan parkeerwachters, ook omdat ze getraind zijn om om te gaan met verbale agressie of fysiek geweld. Van Avermaet: “Ze kunnen meer dan louter de stadskas spekken. En voor alle duidelijkheid. Dat zal gebeuren met respect voor de wet. Onze mensen zijn geen rambo’s.”

HANS BROCKMANS, FOTOGRAFIE THOMAS SWEERTVAEGHER

“Vlaamse bedrijven opereren onder het vereiste veiligheidsniveau en zijn gewoon laks in vergelijking met andere landen”

“Veiligheid kan je kopen. Zo zit de maatschappij nu eenmaal in elkaar”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content