Liever klikken dan kijken?
Met de kijkcijfers mag het dan al minder vlot lopen, de internetactiviteiten van het commerciële tv-station VT4 (omzet: 3 miljard frank) zijn een schot in de roos. In augustus 1999 lanceerde de dochter van de Anglo-Scandinavische mediagroep SBS in samenwerking met UUNet de gratis internetdienst VT4.net. Een jaar later waren 110.000 abonnees ingeschreven; sinds de zomer zijn er nog 10.000 bijgekomen. We bekijken met topman Carlo Gepts de nieuwe perspectieven.
TRENDS. VT4 scoort matig in de kijkcijfers, maar de internetactiviteiten boeren uitstekend. Is VT4 in de eerste plaats een internetprovider en dan pas een tv-station geworden?
CARLO GEPTS (VT4). “Samen met Freebel waren we de eerste aanbieders van een gratis internettoegang. Intussen hebben verschillende access service providers (ASP) in België ons voorbeeld gevolgd. Het idee komt eigenlijk uit Groot-Brittannië, waar dergelijke diensten al langer ingeburgerd zijn. De internetdienst was na een jaar meteen winstgevend. Ik noem liever geen cijfers, maar het break-evenpunt werd snel bereikt, aangezien het om een tamelijk goedkope investering gaat.”
TRENDS. Maar is het wel de taak van een tv-zender om voor gratis internettoegang te zorgen?
GEPTS. “We hebben een businessmodel uitgewerkt waaruit blijkt dat VT4.net een middel is om mensen aan ons te binden. Een community die gebruik maakt van een uitgebreid netwerk van diensten, en die zullen natuurlijk niet allemaal gratis zijn. We zien daarin een pak groeimogelijkheden. Verschillende mediabedrijven begeven zich trouwens via een portal op het terrein van e-commerce en aanverwanten. Eind dit jaar willen we hetzelfde doen. Voor de uitvoering praten we met de ASP’er Tele Relay.”
TRENDS. Verkoopt en veilt u straks ook via het web?
GEPTS. “De VT4-website moet op termijn op e-commerce en content steunen. Op de huidige website worden al stappen in de richting van een volwaardige portal gezet met links naar veilingsites. De eerste gebruikers van e-commerce moeten de abonnees zijn. We beschikken over tal van gegevens waardoor we van elke abonnee een duidelijk profiel kunnen maken. Qua content of programma-inhoud zijn al een aantal aanzetten gegeven met uitgebreide informatie over De Bus en Expeditie Robinson.”
alain mouton
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier