Lichtvoetig rijplezier
De 308 is een mijlpaal in de geschiedenis van Peugeot. Begin vorig decennium ging het niet goed met de constructeur. De tweede generatie van de 308 zat in de pijplijn. Bepaalde krachten in het bedrijf wilden het over een andere boeg gooien en – in mensentaal uitgedrukt en ietwat neerbuigend tegenover het verleden van het merk – eens een écht goede auto bouwen. Het recept: de succesformule kopiëren van de wagen die al jaren de norm was in het C-segment: de Golf van Volkswagen. Kwaliteit promoveren tot de belangrijkste prioriteit, en op geen euro kijken. Peugeot zette een heerlijke auto neer in de compacte middenklasse. Het paste die nieuwe filosofie en dezelfde hang naar meer kwaliteit en rijplezier ook toe op de populaire SUV’s, zoals de 3008 en de 5008. De grote wederopstanding van het Franse merk was een feit.
Eind dit jaar komt de derde generatie van de 308 op de markt, en dus ook de breakversie, de SW, die in ons land goed is voor minstens de helft van de verkoop van het model. We konden er nu al mee rijden en kozen voor de plug-in hybride, die een elektrische autonomie van iets meer dan 55 kilometer heeft. De ingenieurs leverden puik werk af, want deze break laat zijn toch wel behoorlijke gewicht op geen enkel moment voelen: de voortrein stuurt lichtvoetig, communiceert toch voldoende met de handen en is bijtvast als de auto een strakke bocht neemt. De wisselwerking tussen de benzine- en de elektromotor is naadloos. Alleen de remmen missen enige progressiviteit: de overgang van heel even licht remmen tot ietsje harder komt te fors op je af, maar de verantwoordelijken beloofden ons dat de productieversies daar geen last meer van zullen hebben. Deze vroege test gebeurde nog niet met de definitieve versie, maar met een prototype.
De ondertussen bekende i-cockpit, met het kleine stuur en de digitale tellerpartij, is grondig herwerkt. Er is niet alleen gesleuteld aan de kwaliteit van het scherm en de reactiviteit, ook de interface is aangepakt om intuïtiever aan te voelen. De ontwerpers hanteerden daarbij de stelregel dat het gebruik zo veel mogelijk moest lijken op dat van een smartphone, om de bestuurder niet te laten verdwalen in allerlei menu’s – vandaag een bekend euvel in het digitale systeem van heel wat auto’s.
Peugeot 308 SW Hybrid 180
Motor: viercilinder benzine, 1598 cc, 150 pk bij 6000 t/m, 250 Nm bij 1750 t/m
Elektromotor: 110 pk en 320 Nm. Systeem 180 pk en 360 Nm
Prestaties en instapprijs: nog niet bekend
Lancering: eind 2021
+ Rijplezier
– Remmen (voorlopig?)
3 x 308 SW
1. Naast twee plug-in hybrides (PHEV) van 180 en 225 paarden (26 gram CO2 per kilometer, 60 kilometer elektrische autonomie) komen er ook drie benzineversies (110 en 130 paarden) en een diesel van 130 paarden.
2. De leeuw is niet meer. Tenminste toch niet in zijn volledige versie: het nieuwe logo van Peugeot is nu alleen nog maar een leeuwenkop. Op het radiatorrooster staat hij niet langer in reliëf afgebeeld, maar getekend op een plaatje. De 308 is het eerste model dat daarmee uitpakt: minder mooi, maar veel nuttiger. Achter het plaatje zit de radar die in samenwerking met de camera achter de binnenspiegel zowat alle elektronische rijhulpmiddelen aanstuurt. Zo krijgt de 308 een adaptieve snelheidsregelaar en een rijstrookassistent met nieuwe functies voor de autoweg, zoals halfautomatisch veranderen van rijstrook en de snelheid aanpassen in bochten. Tegen eind dit jaar wil Peugeot zijn Driver Assist 2.0 klaar hebben, waarmee autonoom rijden op niveau 2 mogelijk wordt.
3. Niet minder dan 83 procent van de klanten die kiezen voor een 308, zijn mannen. Het zegt veel over het belang dat mannen nog altijd hechten aan rijplezier, dat in een klassieke hatchback of break nog altijd groter is dan in een hoger gebouwde SUV. Dat bevestigt misschien het cliché dat vooral vrouwen een zwak hebben voor de SUV.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier