Lichter en zuiniger

Het prototype Al2 is de tweede Audi-generatie met een volledig uit aluminium vervaardigd chassis en koetswerk.

Tijdens de autosalon van Frankfurt was het best bewaarde geheim te zien op de stand van Audi : het prototype Al2 dat volledig uit aluminium vervaardigd is. Na de A8, de A6, de A4 en de A3 zou dit de aanzet kunnen zijn voor de A2. In 1994 al toonde Audi in Frankfurt de studies voor de TT Coupé Roadster en de TTS Spider maar sinds Mercedes de A-Klasse op de markt heeft gebracht, schijnt de Al2 plotseling veel belangrijker te zijn.

Er woedt een hevige concurrentiestrijd tussen VAG (Audi en VW) en Mercedes-Benz, zeker nu VAG-baas Ferdinand Piëch de mond vol heeft over “een luxueuze, exclusieve VW met een V6 of V8 motor”. Voorlopig kan Piëch nog even de kat uit de boom kijken. Wordt de A-Klasse een succes, dan is de markt duidelijk rijp voor auto’s zoals de Audi Al2, de Smart en een opgewaardeerde Renault Twingo.

De benaming Al2 staat voor Aluminium 2 : de tweede generatie (na de A8) met een uit aluminium vervaardigd chassis en koetswerk. Door het gebruik van aluminium weegt de auto 250 kilo minder dan hetzelfde model in staalplaat.

De vormgeving van de Al2 vertoont een opvallende gelijkenis met de Audi TT en TTS, en past in de nieuwe huisstijl van het merk. De wagen heeft “toevallig” enkele nieuwe technische trends gemeen met de Mercedes A, zoals bijvoorbeeld de “sandwich-bodemplaat” die voor het eerst werd toegepast door Renault in de Mégane Scénic. Het gaat om een dubbele bodem, waartussen motor en versnellingsbak bij een frontale botsing naar achteren schuiven zonder gevaar voor de inzittenden.

Net als in de Mercedes A zitten de passagiers ook in de nieuwe Audi een stuk hoger dan in een gewone auto. De compacte Al2 heeft een ruim moduleerbaar interieur en is 3,76 m lang : 18 cm langer dan de Mercedes A en nauwelijks 5 cm langer dan de VW Polo. Uitgerust met tal van snufjes weegt het prototype 810 kilo, maar volgens Audi kan het gewicht probleemloos teruggeschroefd worden tot 750 kilo.

De Al2 wordt aangedreven door ‘s werelds allereerste driecilinder benzinemotor met rechtstreekse brandstofinjectie. Mocht Audi in dit model een nieuwe mini-dieselmotor monteren, dan zou de Al2 wel eens de eerste auto ter wereld kunnen zijn die (minder dan) 3 liter per 100 km verbruikt.

De transmissie gebeurt via een geautomatiseerde, elektronisch gestuurde versnellingsbak die manueel geschakeld wordt zonder ontkoppelen (er zijn slechts twee pedalen). Een dergelijke gangwissel waarborgt veel rijplezier, gekoppeld aan comfort en een laag gemiddeld verbruik.

Niet voor niets werd de Audi Al2 in Frankfurt voorgesteld. Nog deze maand opent immers de autosalon van Tokio, waar Audi vroeger al een paar stunts uithaalde ; wij vragen ons dan ook af welke Al2-versie in Japan te zien zal zijn.

PATRICK OP DE BEECK

Audi Al2

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content