LICHT ZWAARGEWICHT
ANL Plastics, gespecialiseerd in diepgetrokken, lichte verpakkingen, heeft geen schrik van de concentratie in de voedingsindustrie. Zijn jongste antwoord op het fenomeen: een gloednieuw filiaal in Engeland.
Een productie van meer dan 2 miljard stuks per jaar. Die maakt de nv ANL Plastics, een bedrijf dat de landelijke Limburgse gemeente Wellen duidelijk domineert. ANL Plastics viert zijn zestigste verjaardag, en ontpopte zich de voorbije decennia tot Europees specialist in diepgetrokken verpakkingen, hoofdzakelijk voor de voedingsindustrie. Chocolade, koekjes, banket, pralines, ijs, maar ook speelgoed zijn de voornaamste afzetgebieden. Alle groten in Europa zijn klant in Wellen: Danone, Kraft Jacobs Suchard, Unilever, Campbell, Lambertz-Gruppe. “We hebben hoofdzakelijk internationale klanten,” verklaart algemeen directeur Jean Neven. “Zij centraliseren, en willen dus steeds minder leveranciers. Wij blijven meespelen.” ANL Plastics gaat daarvoor zo dicht mogelijk bij de klant. De jongste stap is de opening van een gloednieuw filiaal in Peterborough, 120 kilometer ten noorden van Londen. Deze dochter moet de Britse markt beleveren. De investering van 85 miljoen frank gaf bij de start begin juni werk aan zeven mensen. In het jaar 2000 kunnen er dertig personen aan de slag.
“Exporteren vanuit Wellen is moeilijk,” analyseert commercieel directeur Nico Vanbergen. “Onze producten hebben een zeer kleine eenheidsprijs, maar zijn erg volumineus, en dus duur in transport. Bovendien was export naar de Britse markt in het bijzonder nagenoeg onmogelijk. Onze potentiële klanten willen er niet kopen on the continent.” Specifiek voor ANL Plastics is de productie van polypropyleen in Peterborough. Veertig procent lichter en milieuvriendelijker dan het in Engeland nog gangbare PVC. “Onze klanten kopen verpakkingsmateriaal per vierkante meter,” verklaart Jean Neven de troef van de lichtheid.
Voor ANL Plastics is de plant in Engeland de derde stap in een versnelde uitbouw van de buitenlandse productie. In 1991 werd een eerste filiaal geopend in Frankrijk. In 1995 was Nederland aan de beurt. Steeds met de optiek dicht bij de klant te zijn. “Het hoofdhuis is en blijft in Wellen. We gaan hier geenszins afbouwen,” beklemtoont plant manager Ludo Treunen. En bij ANL Plastics blijft de wil overeind om het bedrijf 100% familiaal te houden, bevestigt Jean Neven, zaakvoerder van het derdegeneratiebedrijf. In 1998 voorziet Neven 2,5 miljard frank omzet, gemaakt door 542 werknemers.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier