LEXUS LS 400. Tevreden klanten
Toyota brengt de tweede Lexus-generatie op de markt : de enige Japanse serie die het kan opnemen tegen de “grote jongens” van BMW, Jaguar en Mercedes-Benz.
Met de klassieke Lexus LS 400 streeft Toyota niet naar grote verkoopcijfers. Het merk wil zich met dit model nestelen in het hoogste Europese marktsegment ; daartoe brengt het een reeks die zich onderscheidt door een tijdloos ogend koetswerk en exclusief komfort.
Bij Lexus weet men dat een snelle modellenwissel meer kwaad dan goed doet voor een exclusief merkimago. De kleine uiterlijke aanpassingen aan de jaargang ’95 vallen dan ook slechts op bij een grondige vergelijking tussen “oud” en “nieuw”.
Het meest prestigieuze Japanse merk heeft nog andere troeven achter de hand. Zowel de LS 400 als de GS 300 (1.805.000 frank, BTW inbegrepen) onderscheiden zich door een meer dan komplete standaarduitrusting, waarvan heel wat elementen slechts in optie worden aangeboden door de Europese konkurrenten.
IMAGO.
Wat de betrouwbaarheid en de klantentevredenheid betreft, kan men te rade gaan bij de Amerikaanse Initial Quality Survey (IQS) en de Customer Satisfaction Index (CSI) van J.D. Power. Deze twee indexen maken het mooie weer uit bij het beoordelen van de kwaliteit van een auto, de voornaamste eigenschappen en de klantentevredenheid.
In 1994 stond de Lexus als eerste gerangschikt in de lijsten die de tevredenheid van de klanten over hun drie jaar oude wagens weergeven. De Lexus behaalde opnieuw de eerste plaats in de IQS en de CSI ; voor de vierde opeenvolgende maal een bewijs van de uitstekende Lexus-kwaliteiten. Uit deze objektieve en onafhankelijke indexen, die in Europa hun gelijke niet hebben, kunnen ook de Europese kopers de nodige besluiten trekken.
Het ontbreekt de Lexus voorlopig nog wel aan een imago zoals dat van zijn Europese konkurrenten maar daarin kan vrij vlug verandering komen. Het blijft trouwens een open vraag in hoeverre dit aspekt nog een belangrijke rol speelt bij prijsbewuste kopers. Diskretie krijgt immers steeds vaker voorrang op het imago.
STILTE.
Behalve enkele stilistische aanpassingen aan het koetswerk, waaronder het verlengen van de wielbasis en een meer aërodynamische lijn, gaan de vernieuwingen vooral schuil in het interieur en onder de motorkap. De nieuwe LS 400 heeft een sterkere motor ; hij werd een stuk lichter maar ook beter bestand tegen torsie. De passagiers op de achterbank hebben nu nog meer ruimte en de stilte in het interieur werd nog verbeterd, ondanks het feit dat de “oude” Lexus in dit opzicht reeds gold als een voorbeeld.
In het interieur treft men een ergonomischer instrumentenbord en middenconsole aan, veel meer opbergvakken, een centrale armsteun achteraan waarin de GSM-telefoon gemonteerd kan worden (verbonden met de in de achterruit gemonteerde antenne : een primeur), hertekende en nog meer komfortabele stoelen voor- en achteraan, beter leder (standaard) voor de binnenbekleding, een airconditioning die apart bediend kan worden voor links en rechts, en alle denkbare komponenten die het rij- en leefkomfort verhogen.
De fluisterstille Lexus LS 400 beschikt over een schitterende standaarduitrusting, rijdt biezonder aangenaam en biedt een massa komfort. Deze wagen behoort zonder enige twijfel tot de meest exclusieve luxeberlines van het ogenblik.
O.D.B.
LEXUS LS 400 Een tijdloos ogend koetswerk en exclusief komfort.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier