Leven en werken in de gouden driehoek
Het moet al kwaad lopen wil een gemeente in de driehoek Brussel-Antwerpen-Gent geen interesse van bedrijven opwekken. Puurs klaagt dus niet. Maar alles in goede banen leiden is geen akkefietje.
Burgemeester Koen Van den Heuvel ( CVP) organiseerde net voor de zomer een weekend om met bedrijfsleiders de economische krachten in de gemeente te bespreken. Er was een colloquium, gevolgd door een opendeurdag voor de inwoners bij een twintigtal bedrijven. Van den Heuvel lichtte het ruimtelijk structuurplan en het mobiliteitsplan toe en zijn plannen voor de zonevreemde bedrijven.
Is dat nodig, zo veel planning? “Zeker,” zegt de burgervader. “Het mobiliteitsplan bijvoorbeeld is een oefening die twee jaar geleden door de Vlaamse regering is voorgesteld. En terecht. Een gemeente die zinnens is in haar infrastructuur te investeren, krijgt van de overheid vroeg of laat de vraag of ze bij dat alles wel aan de mobiliteit heeft gedacht.”
Burgemeester Van den Heuvel wil de verkeersmogelijkheden naar de industrieterreinen verbeteren. Daarom moet onder meer het kruispunt van de N16 met de A12 worden aangepast. Alle plannen zijn klaar en worden nu door de overheid bestudeerd. Na de verkiezingen kunnen de bedrijven en de bewoners hun opmerkingen kenbaar maken. Als alles goed gaat, kunnen de plannen volgend jaar worden uitgevoerd.
Strategische ligging.
De verbeterde verkeerssituatie zal de talrijke distributiebedrijven goed uitkomen. De jongste vijf jaar kwamen die steeds talrijker opzetten: Caterpillar, General Electrics, Frans Maas, H&M en Viking, om er maar een handvol te noemen. Die vinden dat de ligging van Puurs strategisch opmerkelijk is. Hoe kan het anders: Puurs ligt in het hart van een gebied dat door Antwerpen, Gent en Brussel wordt begrensd. Die steden, de Antwerpse haven en de nationale luchthaven liggen allemaal op enkele tientallen kilometers van Puurs. Dat vonden ook andere bedrijven eerder al aantrekkelijk, zoals Pharmacia & Upjohn, Alcon-Couvreur en Devos Lemmens.
Er is nog een goede reden om plannetjes te maken. De gemeente heeft de situatie van de zonevreemde bedrijven eens bekeken. Enkele ervan kunnen rustig blijven waar ze zitten, maar andere moeten zich wat aanpassen en nog andere zullen naar een van de industrieterreinen moeten verhuizen. Er zijn natuurlijk een paar randgevallen waarover nog gedebatteerd wordt, zoals transportbedrijven die ooit met één vrachtwagen startten maar nu met tien van die kolossen af en aan rijden.
Een herziening van het openbaar vervoer kon ook niet uitblijven. Met de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn komt er op korte termijn een lussenplan voor bussen die ook de industriezone en de kleinere leefgemeenschappen zullen aandoen: Liezele, Kalfort, Breendonk en Ruisbroek. Het zuiden van Puurs is nog landelijk met talrijke groendomeinen, en zo moet het blijven. Een honderdtal landbouwbedrijven leeft daar nog steeds van de grond en de beesten erop.
Centrummanagement.
Puurs wil niet groeien om te groeien. “Het moet allemaal beheersbaar blijven, maar tegelijk moeten we de werkgelegenheid voor ogen houden.” De werkloosheidsgraad ligt anders laag: amper 3,5% op een totaal van 16.000 zielen en een beroepsbevolking van 7000 personen. Ook de middenstand ontsnapt niet aan de aandacht van de plaatselijke overheid. “Het is bescheiden en naar mensenmaat,” zegt de burgemeester, “maar we doen aan centrummanagement. Onze krotbelasting werpt bovendien stilaan vruchten af, en sociale bouwmaatschappijen en privé-investeerders maken fondsen vrij voor sociale woningen.”
De gemeente is onlangs gestart met de aankoop van terreinen in het centrum. Daarop is 5000 vierkante meter gereserveerd voor woningen en 2500 vierkante meter voor winkels en horeca. Ook de bestaande winkels vernieuwen zich geleidelijk.
Puurs krijgt heel wat kansen dankzij de gunstige ligging, zegt Van den Heuvel, maar het is zaak gecontroleerd te groeien en zich selectief op te stellen tegenover de bedrijven die zich in de gemeente willen vestigen. Het moeten gezonde en duurzame bedrijven zijn, die vertrouwen inboezemen en de plaatselijke bevolking tewerkstellen.
d.d.m.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier