LEVE WALLONIE
Ruim 28 % van de Vlaamse export naar Henegouwen gebeurt via Oost-Vlaanderen. De taalgrens vormt niet het minste probleem. De wegverbindingen des te meer.
De Vlaamse Ardennen en de streek bezuiden Aalst rond Geraardsbergen zijn een mooi stukje Vlaanderen. De romantiek heeft echter haar keerzijde : deze uithoek van Vlaanderen is relatief arm. In het arrondissement Aalst steeg de werkloosheidsgraad boven de 15 %. Slechts vier arrondissementen in Vlaanderen zijn slechter af.
Het Tewerkstellingsinitiatief Regio Aalst ( Tira), een lokaal samenwerkingsverband opgericht en geleid door de provincie, wil de streek een nieuwe dynamiek bezorgen. Volgens Tira-voorzitter Guido De Padt ( VLD), lid van het Oost-Vlaamse provinciebestuur, loopt de economische ontwikkeling van de regio langs een betere verkeersontsluiting. Daarbij richt hij zijn ogen vooral naar Wallonië.
Zegt De Padt : “Een goede verbinding met Gent is niet voldoende. Het is zeer belangrijk ook een goede connectie te hebben met het zuiden. Daar liggen belangrijke groeipolen, met de reconversie die nu in Henegouwen aan de gang is en de gestage groei van de regio rond Rijsel.”
Henegouwen is nu al een belangrijke zakenpartner voor de regio Aalst. Volgens een studie van de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij van Oost-Vlaanderen ( Gomov) zou 18 % van de totale bedrijvigheid in het arrondissement Aalst gericht zijn op Wallonië, en meer specifiek Henegouwen. Ruim 28 % van de Vlaamse export naar Henegouwen vertrekt vanuit Oost-Vlaanderen.
Een verdere uitbreiding van het handelsverkeer tussen Zuidoost-Vlaanderen en Henegouwen rijdt echter klem op de weg : de taalgrens lijkt wel een landsgrens, waar grote verkeersassen doodlopen. Tira ijvert vooral voor het doortrekken van de N42 tot Bergen. Deze gewestweg komt van Gent, loopt over Zottegem en stopt iets voorbij Geraardsbergen. Wat meer westwaarts zou ook de N60, die Gent met Oudenaarde verbindt, moeten worden doorgetrokken. Dat zal vooral de ontsluiting van de Vlaamse Ardennen ten goede komen.
Het dossier van de N42 ligt momenteel op de tafel van Vlaams minister van Openbare Werken Eddy Baldewijns (SP). Die heeft zijn twijfels over de trajectkeuze uit het gewestplan, wegens mogelijke milieuschade. De Padt heeft voor Baldewijns nog een ander argument in petto : “De ontsluiting van de regio Aalst zal heel wat verkeer wegzuigen van de overbelaste Brusselse ring.”
Uiteraard moet ook het Waalse gewest meestappen. De Padt is optimistisch : “Wallonië heeft zeker zoveel belang bij deze verbinding. Wallonië, en vooral Henegouwen, voert meer uit naar Vlaanderen dan het van daaruit invoert. Het arrondissement Aalst is een belangrijke afzetmarkt voor Henegouwen.”
GUIDO DE PADT (TIRA) Een betere verkeersontsluiting moet de economische ontwikkeling van de regio Aalst stimuleren.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier