LEUVEN. DE KOE LACHT WEER

Hormonenvrije vleesproducent Veeakker wil zijn omzet in drie jaar verviervoudigen. Toch heet de hele heisa rond hormonen “sensatie”.

In de Leuvense Zwarte Zustersstraat stromen de klanten in en uit de beenhouwerij van de bvba Veeakker. De eenmanszaak van zaakvoerder Wim Versteden was de eerste leverancier van hormonenvrij vlees en is met haar 9 boerderijen en 5 winkels ook de grootste. “Vijf jaar geleden zorgde een hormonenschandaal nog voor een piek in de verkoop. Vandaag treedt er een vervlakking op. De verkoop steeg slechts heel geleidelijk na de moord op hormonenjager Karel Van Noppen, ” zegt Versteden. Hij vindt de heisa rond hormonen overigens “sensatie”.

“Het hormonenflesje is slechts één flesje uit de apoteek van de boer. De hele apoteek staat vol met flesjes, ” waarschuwt Versteden meteen.

Versteden, zelf boer, begon op een erf in Tielt-Winge met direkte vleesverkoop aan de klant. In 1987 werd alles gestruktureerd in de bvba Veeakker. Integrale kwaliteitsbewaking kontroleert herkomst en bestemming van elk stuk vlees, toevoeging van groeistimulerende middelen is verboden. Runderen worden gekweekt in een gesloten systeem, ze krijgen bij geboorte een paspoort en een nummer. De diverse stadia in de groei worden statistisch verwerkt : een verdachte gewichtstoename leidt meteen tot nader onderzoek. Slachten gebeurt enkel in het slachthuis van Kortenaken. Een onafhankelijk kontrole-organisme, de vzw Plattelandsontwikkeling, waakt over de kwaliteitszorg.

Maar Veeakker ontstond niet enkel uit de behoefte aan “zuiver vlees”. Even belangrijk in de bedrijfsoptiek is het vermijden van voedseloverschotten. Die leiden tot dumpingprijzen waaronder in de eerste plaats de boer in de ontwikkelingslanden lijdt. Veeakker maakt vooraf prijsafspraken met de producent, de firma garandeert een vaste afzet voor een vaste prijs. “We komen een quotum overeen, we produceren geen overschotten. Dat quotum is de moeilijkste opgave naar de klant toe. De moderne konsument vindt dat hij alles op elk moment moet krijgen. We vangen dat op door een ruim assortiment : de klant kan kiezen tussen een 700-tal produkten”. Die konsument blijkt overigens erg trouw. Een enquête uit 1993 wees uit dat de klant zich gemiddeld 20 kilometer verplaatst om vlees bij Veeakker te kopen. Het publiek is hoger geschoold en milieubewust.

Toch wil Veeakker ook mikken op de klant om de hoek. Het bedrijf realizeerde vorig jaar een omzet van 45 miljoen met 20 werknemers. Die moet omhoog. Versteden wil in 3 jaar de omzet verviervoudigen. Onderhandelingen met Hefboom, een orgaan dat leningen geeft voor etisch ondernemen, moeten eind dit jaar uitmonden in een bedrijfsplan dat voorziet in een fikse uitbreiding van het aantal boeren en winkels.

WIM VERSTEDEN (BVBA VEEAKKER) De apoteek van de veeboeren staat vól flesjes.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content