Leiding gevend
De kans is niet gering dat uw auto onderdelen uit Beringen bevat. TI-Group maakt rem- en besturingsleidingen voor een paar van de grootste autoconstructeurs.
De van oorsprong Britse TI-Group groepeert in een aantal divisies 300 bedrijven die onderdelen leveren voor onder meer vliegtuigen en auto’s. Bij de divisie Automotive horen in Europa dertig bedrijven.
“We zijn ooit met remleidingen gestart,” licht burgerlijk ingenieur elektrotechniek werktuigkunde Frans Clymans toe. Hij is directeur van de dertig Europese vestigingen. “Maar we hebben ons gamma uitgebreid met brandstofleidingen en onlangs hebben we er stuurbekrachtigingsproducten aan toegevoegd.”
Die verruiming van het aanbod is geen toeval. “De automarkt is zo goed als verzadigd in aantallen. Om te blijven groeien, trachten we per wagen meer onderdelen te leveren,” zegt Clymans. De omzet van het bedrijf neemt sinds 1990 elk jaar met zo’n 20% toe.
De fabriek in Beringen ligt centraal tussen de voornaamste afnemers: GM Opel in Antwerpen, Ford in Genk en NedCar (met Volvo en Mitsubishi) in Born, net over de Nederlandse grens. Andere Belgische vestigingen zijn er in Nijvel voor Volkswagen en in Gent voor Volvo. En in Luik wordt het basismateriaal voor de Bundy-leidingen gemaakt.
Bundy is de naam van de uitvinder van de dubbelwandige – en daardoor extra veilige – buisvormige leiding. Maar ze doen meer dan buizen rollen in Beringen. Frans Clymans: “Terwijl we vroeger afzonderlijke leidingen maakten, ontwikkelen en produceren we nu volledige leidingsystemen met alle nodige buizen, ventielen, dichtingen, pompjes enzovoort.” De klanten willen nu eenmaal producten die zo veel mogelijk zijn afgewerkt.
Om optimale resultaten te bereiken, houden de vijftien ingenieurs permanent overleg met de afdelingen onderzoek en ontwikkeling bij de klanten. Per jaar brengen de ingenieurs zo’n vijftig verbeteringen aan de producten aan, ook op eigen initiatief. Clymans: “Onze klanten verwachten dat we óf gelijke tred houden met de talrijke evoluties óf dat we zelf nieuwigheden uitdenken en introduceren.”
Dat lijkt geen grootspraak. Ondanks de voortdurende automatisering is het personeelsbestand in Beringen in tien jaar tijd verzesvoudigd.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier