LEGENDE EDUCATION. DE ZWIMBOLO’S KOMEN

Na de Protons, zijn er nu de Zwimbolo’s. Of hoe op bedrijfsseminaries

dolle pret beleven.

“Dit is gemaakt om mensen wakker te schudden. Het is business theatre, ik wil mensen op een plezierige manier opvoeden. ” Trainer Aernout van de Panne brengt een originele formule op de markt : een avondje klantgericht denken, voor alle werknemers van het bedrijf, gegoten in toneelvorm. Het pronkstuk heet “Klanten klagen nooit… Zij zappen ! “. In een resem humoristische scènes worden allerlei traningstechnieken uit de doeken gedaan voor een klantvriendelijk bedrijfsbeleid.

Aernout van de Panne van de eenmanszaak Legende Education bedacht in 1993 het script. “Centraal staat de autonomie, het zelf opnemen van verantwoordelijkheid in het bedrijf. Ik beschouw alle werknemers als medewerkers. Zelfs een manager is een medewerker. Zolang er een baas boven je staat, moet je werken aan autonomie. Maar daar bestaat geen systeem voor : je moet zelf weten hoe op situaties te reageren. ” Zwimbolo’s reiken de verworven autonomie aan. “Een zwimbolo is niets. Alles wat om aktie of reaktie vraagt, een probleem dat je moet oplossen, een taak die je moet uitvoeren. “

Het “business theatre” blijkt een enorm sukses. Dit jaar staan er 20 voorstellingen op het programma, telkens worden minimaal 500 bezoekers verwacht. Onder meer de Generale Bank, Henkel, Mercator en het Centrum voor Kwaliteitszorg staan in het orderboekje. De prijs per persoon schommelt rond de 3000 frank. “Tijdens de jongste voorstelling had ik 800 bezoekers. Reken maar uit, ” zegt van de Panne die zijn omzetcijfer heel voorzichtig op tien miljoen houdt.

Aernout van de Panne, een “Braziliaanse Nederlander”, streek 20 jaar geleden in België neer. Na vier jaar werk als verkoper van Xerox-kopieerapparaten startte hij een zaakje voor trainingen en opleidingen, Sales Force. Daarnaast bracht hij ook een tijdschrift op de markt, Verkopen, dat vandaag in de korf van Kluwer steekt. Via het nevenbedrijf Europe Business Conventions organizeerde van de Panne kongressen. “Ik liet voor veel geld goeroes uit de Verenigde Staten overkomen. Maar die vertelden niets biezonders. Ik ben geëvolueerd van het spectaculaire, van de pep talk, naar het nuttige. ” Het business theatre is nuttig en hét antwoord op een sterk onder druk staande markt. Een avondje Zwimbolo’s levert evenveel stof op als twee dagen seminarie en kost bovendien acht keer goedkoper.

Maar naast het teaterwerk geeft van de Panne nog steeds trainingen, in België (70 %) en de buurlanden (30 %). Met als specialiteit business to business in de industriële sektor.

AERNOUT VAN DE PANNE (LEGENDE EDUCATION) Eén avondje Zwimbolo’s levert evenveel stof op als twee dagenseminarie.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content