Labels met een eigen leven
Het Oost-Vlaamse Verstraete IML maakt al meer dan 25 jaar hoogwaardig bedrukte in mould labels. Als wereldleider zweert het bedrijf bij een voortdurende innovatie van zijn processen en producten.
In mould labelling is een techniek waarmee etiketten en verpakkingen versmolten worden tot een geheel. In de loop van de jaren heeft Ver-straete IML zich hierop toegelegd. Om die koers kracht bij te zetten, werd in september de oorspronkelijke bedrijfsnaam ‘Drukkerij Verstraete’ gewijzigd in ‘Verstraete IML’. Tegelijkertijd wordt daarmee het internationale karakter van de onderneming onderstreept. Ongeveer een derde van de labels vindt zijn weg buiten Europa, en 17 procent in Noord-Amerika. Het bedrijf heeft dan ook vertegenwoordigers in Boston, São Paulo, Sint-Petersburg, Libanon en Bangkok. De vestigingen in Maldegem en Ursel — samen goed voor 390 werknemers — produceren dagelijks meer dan veertig miljoen etiketten voor klanten over de hele wereld. De meer dan zeshonderd afnemers bevinden zich voornamelijk in de voedingssector, maar zijn ook actief in verven, huishoudartikelen en cosmetica. Het zijn fabrikanten van verpakkingen en grote brand owners zoals Unilever, Kraft en Nestlé.
Markt blijft groeien
“De IML-markt is in volle opgang”, zegt gedelegeerd bestuurder Koen Verstraete. Samen met zijn zus Griet staat hij aan het roer van het familiebedrijf. “In 2013 is onze omzet gestegen tot 95 miljoen euro, een groei van 4 procent ten opzichte van het jaar voordien. Maar ook in de volgende jaren zal de markt blijven groeien, zowel binnen als buiten Europa. De marketingbudgetten zijn door de crisis dan wel gekrompen, maar dat laat zich vooral voelen in de reclame. Voor fabrikanten blijft de verpakking van hun producten erg belangrijk, omdat ze weten dat de consument pas beslist aan de winkelrekken.”
“Anderzijds trekt de markt aan door bedrijven die overstappen van traditionele decoratietechnieken naar in mould labelling vanwege de vele voordelen. Denk maar aan de perfecte beeldkwaliteit, de volledige recycleerbaarheid, de goede weerbaarheid tegen temperatuurschommelingen, de korte productietijd en de relatief lage productiekosten. Een extra stimulans voor de markt zijn de talrijke innovaties. Als hoogtechnologisch groeibedrijf spelen we continu in op de nieuwste ontwikkelingen.”
“Door onze ogen en oren open te houden, zijn we in staat onze wereldwijde leiderspositie te behouden”, zegt Koen Verstraete. “Een mooi resultaat van onze innovatie-investeringen is de metallic IML-techniek, die het eindproduct extra doet opvallen dankzij het gemetalliseerde effect. Ook de doublesided IML — waarbij het label aan beide zijden bedrukt wordt — zorgt voor heel wat mogelijkheden. Het biedt een oplossing voor de nieuwe Europese wetgeving die producenten verplicht om meer informatie op hun etiketten te vermelden.”
ROEL VAN ESPEN
“De verpakking van producten blijft voor fabrikanten erg belangrijk, de consument beslist pas aan de winkelrekken”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier