Laat de winst niet liggen!
Met de klapper Avatar heeft de filmindustrie de bladzijde van de crisis al omgeslagen. De sector blijft nagenoeg onverstoorbaar bij de problemen waarmee meerdere landen uit de eurozone kampen.
In januari raadden we u nog aan Kinepolis te kopen (zie Cash nr. 2 van 14 januari 2010), toen het aandeel de kaap van 30 euro net had gerond. Ondanks de ongunstige beurscontext kon de bioscoopuitbater op zijn elan doorgaan, ruimschoots ondersteund door zijn uitstekende jaar- en kwartaalresultaten (voor een deel dankzij de succesfilm Avatar). Die laatste hebben de analisten er trouwens toe gebracht om hun verwachtingen op te trekken. Zo komt de consensus voor 2010 nu uit op een winst per aandeel van 3,54 euro, tegenover 2,67 euro begin januari. De waarderingsratio’s blijven dus aantrekkelijk, maar het spreekt voor zich dat Kinepolis het moeilijker zal hebben om aan de verwachtingen te kunnen voldoen. Die houden al volop rekening met de voor dit jaar verwachte blockbusters, met name in 3D (waarvoor duurdere tickets verkocht worden). Maar een goede programmatie garandeert zeker het succes niet. De bezoekerscijfers zijn ook afhankelijk van het weer, dat niemand kan voorspellen, en kunnen worden aangetast door het herstel van de economie. Naar de film gaan wordt immers beschouwd als relatief goedkoop in vergelijking met een verblijf op vakantie of een bezoek aan een pretpark. Het risico van een ontgoocheling is dan ook groot, terwijl er weinig kans bestaat dat Kinepolis opnieuw positief zal kunnen verrassen. Wij raden u aan om aan meer dan 40 euro winst te nemen en positie in te nemen op aandelen die meer potentieel te bieden hebben.
In oktober vorig jaar (zie Cash nr. 44 van 29 oktober 2009) adviseerden we u om positie in te nemen op Barco, om op een verbetering van de cijfers van de Kortrijkse groep te kunnen anticiperen. Barco kon aangenaam verrassen bij de publicatie van zijn cijfers voor het eerste kwartaal. Zoals we verwacht hadden, zat het orderboekje voor de voorbije zes maanden vol, vooral wat betreft de digitale projectoren, die het sluitstuk van de strategie van Barco vormen. De grootste moeilijkheid voor het bedrijf is echter niet het binnenhalen van bestellingen, maar ze kunnen leveren en er nog winst mee maken ook. Een (tijdelijke) onaangename verrassing is zeker niet onmogelijk nu de productieniveaus blijven stijgen. Bovendien zouden de besparingsmaatregelen van heel wat overheden wereldwijd kunnen wegen op de activiteiten luchtvaart, defensie en medische beeldvorming. Ook het beter dan verwachte economische herstel zou nadelig kunnen zijn voor de verkopen van meerdere divisies (media, luchtvaart). De stijging van de dollar biedt Barco weliswaar wat zuurstof, maar aan de huidige koers moet het bedrijf de komende twee jaar een foutloos parcours afleggen om nog een aanzienlijke stijging te kunnen rechtvaardigen. Wij geven u het advies om uw winst van bijna 50 % sinds eind oktober veilig te stellen. (C)
Door Cédric Boitte
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier