KWIEKE VIS
Via de NV’s Dupont en Homarium werpt Kortrijkzaan Dirk Dupont zich op als een toeleverancier voor de voedingsbranche.
Kortrijkzaan Dirk Dupont (41 j.) heeft een “dubbel leven”. Via de NV Dupont is hij verkoper van uitrustingsgoederen voor de voedingsindustrie. Via de firma Homarium is hij fabrikant van “kreeftbakken”. Beide ondernemingen samen zijn goed voor zowat 100 miljoen frank omzet en geven werk aan tien mensen.
Tien jaar geleden zette Dirk Dupont zijn droom, zelfstandig worden, in werkelijkheid om. Het begon allemaal met het aanleveren van één produkt : “revolutionaire”, want onbreekbare, bakken voor de voedingsindustrie. Vandaag is Dupont al lang dat stadium ontgroeid. Wie zijn winkel bezoekt aan de rand van Kortrijk treft er alle zaken aan die de horeca voedingshandels én supermarkten nodig heeft : weegtoestellen, frigorekken, messen allerlei, containers, potten en pannen, groentemachines, werktafels, en ga zo maar door.
En zoals het wel eens vaker gaat : van het ene komt het andere. In 1987 neemt Dirk Dupont de gespecializeerde Antwerpse firma Homarium over : een KMO die zich toelegt op het aanmaken van leefbakken voor kreeften, oesters en forellen. Homarium, vandaag vanuit het Antwerpse overgebracht naar Zuidwest-Vlaanderen, tekent voor twintig miljoen frank omzet en 30 % export. De meestal op maat gemaakte kreeftbakken “Made in Belgium” zijn terug te vinden in Frankrijk, Ierland, Spanje, Duitsland, Zwitserland, Nederland. Klanten zijn restaurants, viswinkels en grote winkelketens.
Dirk Dupont heeft veel veil voor “zijn” Homarium, dat in België welgeteld één konkurrent telt. Enige tijd terug ging hij zelfs in Ierland de levenswijze van oesters en kreeften bestuderen. En om de tiende verjaardag van zijn “zelfstandig ondernemerschap” te vieren, haalde hij de grootste levende kreeft ter wereld (een eksemplaar van tien kilo, 1 meter lang en 75 jaar oud) helemaal vanuit Canada naar zijn winkel in Kortrijk.
Dirk Dupont is een selfmade man. Hij gaat geregeld opnieuw op de schoolbanken zitten (“als het moet tot mijn zestigste”) en hij verlangt hetzelfde van zijn medewerkers. Met zijn dubbelfirma is de gedelegeerd bestuurder uit op groei, maar zeker niet ten koste van om het even wat. “Het moet een gekontroleerde groei zijn, ” zegt hij. Met de NV Dupont wil hij meer dan in het verleden mikken op de horeca-sektor. En wat Homarium betreft, ziet de zaakvoerder maar weinig problemen : “De verse produkten zitten duidelijk in de lift, die trend hebben we alvast mee. “
DIRK DUPONTOmgaan met schaaldieren.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier