Kurt Leuridan (41) ‘We moeten mee zijn met de trends’

“De optiekmarkt is turbulent, maar we houden stand. We moeten onszelf wel op tijd heruitvinden.” Kurt Leuridan is zaakvoerder van Tokai Optecs uit Tienen, producent van brilglazen, en sinds een jaar voorzitter van de Federatie van Belgische Optiek (FBO). Die verenigt de monturen- en brilglazenmakers en is hun spreekbuis bij de Algemene Professionele Opticiens en Optometristen Bond, de overheid en de pers. Andere leden van de FBO zijn onder meer Zeiss, Rodenstock, Hoya, Luxottica, Marcolin en Theo. Leuridan zet in moeilijke tijden als eerste de zeilen bij. Hij gaat voor individueel contact met de leden en pleit voor professionalisering.

Voor welke uitdagingen staat de sector?

KURT LEURIDAN. “Op korte termijn is de vergrijzing onze grootste zorg. De opticien is gemiddeld 50 jaar en sluit steeds vaker de deur. De daling van het aantal verkooppunten veroorzaakte een verschuiving naar de lageprijsketens. Dat verhoogt de druk nog op de kleine specialist. Het effect is vicieus.

“Door de crisis is er ook sprake van een daling van de prijzen en van de volumes. We zien dat het middensegment verdwijnt: consumenten kiezen voor een lowbudgetbril of maken van hun bril net een fashion item. We raden onze leden aan op die trends in te spelen, want wie niets doet, valt eruit. Gelukkig houdt onze sector voorlopig goed stand. In Frankrijk en Nederland slaat de crisis veel feller toe en dat doet ons vrezen dat de buitenlandse collega’s naar België trekken. Dat zal mogelijk tot overnames leiden, en dus grotere ketens en meer eenheidsworst.”

Hoe stopt u die vergrijzing?

LEURIDAN. “Ik probeer goede contacten te leggen met de drie optiekscholen in België, alle drie in Brussel. We kunnen er met de FBO als gastdocent aantreden en we leveren ook materiaal. In Hasselt heb ik vorig academiejaar eigenhandig een opleiding gestart en het aantal studenten is voor dit jaar al toegenomen. Opticiens of brilglazenmakers hebben een heel boeiende job. Het is een hoogtechnologisch, paramedisch en commercieel beroep, en het houdt veel meer in dan een winkel openhouden. Dat moeten we de studenten duidelijk maken.”

U staat voor professionalisering en nauw contact met de leden. Wat houdt dat in?

LEURIDAN. “Ik maak er een sport van onze leden individueel te bezoeken en te horen wat hen bezighoudt, hoe ze hun zaken aanpakken en waaraan ze nood hebben. Met een vergadering om het kwartaal komen we niet tot dezelfde richting.

“De professionalisering pakken we aan door advies te geven, zodat iedereen bijblijft met de trends in de sector. We hebben een eigen tijdschrift uitgebracht en laten al onze brilglazen- en montuurleveranciers hun omzetcijfers doorgeven via consultancybureau PwC. Met cijfers in de hand weet je in welke richting je moet werken. Tot slot zijn we een spreekbuis bij de overheid. We dringen aan op terugbetaling van monturen en brillenglazen.”

Van 5 tot 12 oktober loopt de Week van het Zien. Wat is daar… te zien?

LEURIDAN. “Het doel is de consument kwalitatief te informeren over de noodzaak van goede optometrie en de FBO-leden in contact te brengen met de zelfstandige opticien. Centraal thema is dit jaar het Europees rijbewijs. De Europese Commissie wil een oogtest verbinden aan het behalen en behouden van dat rijbewijs.”

JDC

“Op korte termijn is de vergrijzing onze grootste zorg”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content