KUNSTONTDEKKERS
Jakarta.
Het befaamde Times Editions Singapore, een van de belangrijkste uitgevers in Azië, publiceert een schitterend kunstboek, Masterpieces of Contemporary Indonesian Painters, dat van het ontwerp tot de financiering van de eerste druk een creatie is van het Vlaamse echtpaar Esmeralda en Marco Bollansee. Een twintigtal, vooral buitenlandse bedrijven (maar ook Pertamina, het grootste Indonesische olie- en gasbedrijf) kocht bij wijze van sponsoring bijna de volledige eerste 4000 exemplaren als relatiegeschenk. In zijn voorwoord verwijst de Indonesische minister van Toerisme, Joop Ave, naar het unieke resultaat : dit fraaie kunstboek geeft voor het eerst een inzicht in de nochtans bloeiende en boeiende hedendaagse schilderkunst in Indonesië. “We hebben er vijf jaar intensief aan gewerkt,” vertelt Marco Bollansee, managing director van Adidas Indonesia.
Hoe vallen sportschoenenproductie en baanbrekende kunstkritiek met elkaar te rijmen ? Vader Bollansee was een verzamelaar van hedendaagse kunst, van Chinees porselein en oosterse kunst, luidt het antwoord. De ruime, heldere woning in Jakarta, opgefleurd met kunstwerken, verraadt hoe de passie voortleeft. “In de zeven jaar dat we in Jakarta wonen, heeft Esmeralda haar belangstelling voor de rijke Indonesische cultuur aangescherpt,” verwijst Marco naar de gezamenlijke bezieling. Esmeralda is lid van The Indonesian Heritage Society en gidst andere echtgenotes van expatriates door het Nationaal Museum van Jakarta. “In alle uithoeken van de archipel hebben we zeer getalenteerde schilders ontdekt, echte oertalenten of mensen die een opleiding genoten aan een kunstacademie. De meesten zijn internationaal nog niet bekend. Sommigen leven heel bescheiden, anderen hebben met de opbrengsten van hun tentoonstellingen indrukwekkende private musea gebouwd voor hun collecties,” vertelt Esmeralda. “De prijzen variëren van 5000 tot 20.000 VS-dollar. En blijven de hoogte ingaan. Het boek is niet zomaar een verzameling van foto’s, maar een poging tot verklaring na lange gesprekken met de artiesten. We hebben als het ware met Da Vinci gesproken en kunnen dus de Mona Lisa verklaren,” badineert Marco Bollansee. Uiteindelijk werden van de 30 geselecteerde schilders er 10 weerhouden op grond van : creativiteit, authenticiteit, technische vaardigheid, esthetiek en de inhoud of de boodschap die het kunstwerk uitstraalt.
Adidas en zijn lokale distributiefirma PT. Trigaris Sportindo realiseren in Indonesië een omzet van meer dan een half miljard Belgische frank. Per maand fabriceert Adidas in Indonesië twee miljoen paar schoenen voor export, naast sportkledij en T-shirts voor de Indonesische markt. “In Indonesië zijn we de nummer één. De omzet steeg vorig jaar met liefst 86 %. Dat is het leuke aan het Verre Oosten : elke maand komen er meer winkels en shoppingcentra bij ; en nu Jakarta zijn saturatiepunt bereikt, openen we voortdurend nieuwe winkels in andere grootsteden als Surabaya, Bandung enzovoort,” stelt de enthousiaste manager. “Wij vinden Europa verschrikkelijk monotoon. Er gebeurt omzeggens niets. Daarom zijn we er ook weggegaan.”
ESMERALDA EN MARCO BOLLANSEE (ADIDAS INDONESIA) Vlaamse expats, auteurs van een eerste verklarend kunstboek over hedendaagse Indonesische schilders.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier