KUNST. Van kopie naar origineel

Het kantoor van Hubert d’Ursel, sinds kort de nieuwe direkteur van Sotheby’s België, is bescheiden gemeubileerd maar de Delvaux links en de Miró rechts aan de muur maken veel goed. “Enkel de affiche achteraan is van ons, ” merkt de minzame aristokraat glimlachend op. Zijn kantoor doet geregeld dienst als tentoonstellingsruimte voor meesterwerken, door Belgische verzamelaars aan de goede zorgen van het huis toevertrouwd in afwachting van het moment waarop ze onder de hamer van de veilingmeester komen in Londen, Genève, Monaco of Amsterdam.

Hubert d’Ursel heeft een voorliefde voor oud zilverwerk en impressionistische schilderijen. Toch was het waarschijnlijk niet zijn vertrouwdheid met de kunstwereld die de doorslag gaf bij zijn benoeming, maar wel “zijn beroepservaring, zijn talenkennis en zijn maatschappelijke positie” niet noodzakelijk in die volgorde. Het kwam erop neer dat Sotheby’s een manager zocht met een adresboekje dat minstens even goed gevuld was als dat van de graaf de Limburg Stirum, die de funktie lange tijd waarnam.

Hubert d’Ursel zat langer ondergedompeld in de inkt dan in de olieverf : het grootste deel van zijn beroepscarrière speelde zich immers af bij Rank Xerox, de koning van de kopieermachines. Hij begon als marketingverantwoordelijke voor de Braziliaanse afdeling (met een in Londen behaald diploma ekonomie en marketing had hij de boot naar Rio de Janeiro genomen om er burgerdienst te doen) en werd nadien financieel direkteur van de Franse dochteronderneming. Vandaar ging hij naar de leasingfirma Xerobail, waar hij de huur- en financieringskontrakten onder de loep nam.

De dood van zijn vader (Michel d’Ursel, de man die lange tijd algemeen kommissaris was van Europalia en gedurende twee jaar voorzitter van Christie’s België, de grootste konkurrent van Sotheby’s) deed hem uiteindelijk naar huis terugkeren. “Ik moest de familie-aangelegenheden van nabij kunnen volgen, ” verklaart hij. Samen met Diego de Villegas startte Hubert d’Ursel toen Ursville op, een firma die zich toelegde op koerierdiensten onder de handelsnaam City Bike Express. Toen de Golfoorlog direkt daarna uitbrak, ontaardde de markt in een oververzadigde piste, maar de jonge onderneming vond berijdbare grond in de spoedbestelling van vliegtuigtickets bij ondernemingen. Nu hij naar Sotheby’s is overgestapt, blijft Hubert d’Ursel wel nog aandeelhouder van Ursville, maar als algemeen direkteur wordt hij daar opgevolgd door James de Liedekerke.

HUBERT D’URSEL (SOTHEBY’S) Van kopieermachines over koerierdiensten naar kunst.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content