Kunst op poten

Van de Belgische kantoormeubelproducent Bulo kreeg Ann Demeulemeester carte blanche voor het ontwerp van een werktafel. Zij is de vierde op rij, want met het project ‘Carte Blanche’ geeft Bulo de vrije hand aan een aantal Belgische en internationale kunstenaars en architecten. Voor het ontwerp van een kantoormeubel uiteraard.

TEKST : MARGOT VANDERSTRAETEN

Als eerste werd Jean Nouvel aangesproken. Deze internationaal gerenommeerde architect, die o.a. de Opera van Tokio en het Cartier-gebouw in Parijs op zijn palmares heeft, ontwierp voor Bulo een strak roodbruin bureaublad (225 cm op 95 cm), met twee ladenblokken in geplooid staal. Het is een werktafel waar orde primeert, waar alles een vakje heeft en keurig opgeborgen kan worden. Quasi Normal, heeft hij zijn werkruimte genoemd.

“Bulo is specialist in kantoororganisatie”, zegt Anne Verbeeck, verantwoordelijke public relations bij Bulo. “Kwaliteit is niet onze enige verdienste. Een van de opvallendste eigenschappen van ons bedrijf (opgericht in 1963 en in 1987 naar Mechelen verhuisd) is dat wij ons omringen met eigentijdse ontwerpers en architecten. Weet je wat de kunst is ? Visie omzetten in een creatief ontwerp. En dat ontwerp dan ook nog koppelen aan technologie en kwaliteit. Daarom ook dat de persoonlijke visie van gerenommeerde ontwerpers uit uiteenlopende disciplines voor Bulo van groot belang is. Het is een wisselwerking”. Bovendien krijgt Bulo dankzij dit project een frisser imago. Deze meubelontwerper, -fabrikant en verkoper (7500 m2 expositieruimte) heeft zowel in binnen- als buitenland de reputatie van, ja zeg maar, Deutsche Gründlichkeit”. Dat is strak genomen ongetwijfeld een pluspunt. Feit is evenwel dat Bulo, naast die Gründlichkeit, ook vernieuwingsgezindheid promoot, stimuleert, commercialiseert en ja hoor, exporteert. Bulo kiest bovendien heel bewust voor de politiek van “alles onder één dak”. Dat dak overdekt inmiddels zo’n 50.000 m2 ruimte…

Annabelle d’Huart, die als tweede aan het project deelnam, gaf haar geesteskind de naam Studiolo. Een naam die dateert uit de rennaissance en geïnspireerd is op het schilderij Maria Boodschap van Liberatore in de Pinacotheek van Perugia. Maria staat er afgebeeld tussen een lessenaar en een troonvormig fauteuil. Studiolo is een compacte werkplaats, massief en functioneel. Ook hier strakke lijnen en veel opbergruimte. Een bijbehorende bibliotheekkast maakt de werkruimte af. De kleur van het bureau is zachtgeel, beige bijna. Dat in tegenstelling tot de werken waarmee Annabelle D’Huart einde 1990 in Parijs doorbrak. Dat zijn de monumentale gouaches in de felle kleuren van het Middellandse-Zeegebied. Annabelle d’Huart volgde artistieke studies in Firenze, Barcelona en New York. Inmiddels is de Franse hoofdstad haar geliefde woon- en werkplaats.

Dat kunstenaars

met een internationale reputatie niet zonder meer in het buitenland gezocht moeten worden, wordt bewezen door bOb Van Reeth en Ann Demeulemeester. Het voorstel van Bulo viel ook bij hen in goede aarde, temeer omdat de naam van het project ( Carte Blanche dus) ook volledig de lading dekt. De ontwerpers is alleen gevraagd hun idee over een werktafel vorm te geven. Het uiterlijk, de materialen en de formaten laat Bulo helemaal open. Het bureau van bOb Van Reeth, R-bOrn gedoopt, is een meubel dat perfect aansluiting vindt bij het minimalisme. De eenvoud is tot het uiterste gedreven, de maatvoering getuigt van verregaande strakheid. De R-bOrn-serie omvat vederlichte bureautafels die een haast ijle sfeer oproepen. Een kubus met een ribbe van 73 cm vormt het uitgangspunt van dit ontwerp van Van Reeth, die voornamelijk bekendheid verwierf met enkele opvallende ontwerpen waaronder het huis van Van Roosmalen (Antwerpen), het Zuiderterras (ook Antwerpen) en de controversiële heraanleg van de Antwerpse Groenplaats. Het volume van het onderstel van de R-bOrn-serie is precies het dubbele van deze kubus.

Ook modeontwerpster Ann Demeulemeester heeft zich gewaagd aan het ontwerpen van een werktafel. Samen met haar man Patrick Robyn tekende ze voor Bulo drie werktafels die in hoogte, breedte en lengte van elkaar verschillen. Het resultaat is een sereen schilderdoek op vier poten. Een frame van volwaardig beukenhout dat nauw aangekleed is met grof geweven witte doek. Dit doek is met kleine spijkers op het frame vastgemaakt. De spijkers zijn wit geschilderd. Ze staan lijnrecht en symmetrisch op het onderstel, als naden van een stof weliswaar. Het zijn witte tafels, met slanke elegante poten en een maagdelijk wit blad. Dat blad is tegelijkertijd een blad dat de tand des tijds doorstaat, zoals ook de mens dat doet. Het onbeschilderde, bleke schilderslinnen leeft. Het krijgt rimpels, vlekken, ziet er de enige dag grimmig uit, de ander dag vrolijk. Een tafel is een gebruiksvoorwerp. Aan een tafel wordt gewerkt : het is een plek waaraan brieven geschreven worden, patronen getekend en verknipt, stoffen vergeleken, boeken gelezen. Maar aan een tafel wordt ook nagedacht. Of gedroomd. Gespeeld misschien. En gegeten natuurlijk.

De collecties

van Ann Demeulemeester staan erom bekend : om hun sereniteit en eenvoud. De stijl van de ontwerpster is herkenbaar aan de puurheid. Ook en zeker in de puurheid van het materiaal. Wat niet wil zeggen dat Ann Demeulemeester uitsluitend met edele stoffen werkt. Integendeel. Heel vaak speelt zij met contrasten, verwerkt ze jute en satijn in eenzelfde kledingstuk. Of het mannelijke en het vrouwelijke. De tafels van Ann de Meulemeester kunnen nu ook bewonderd worden in de expositieruimte van Bulo in Antwerpen. Dit keer geen duizenden vierkante meters, maar een klein galerijtje aan de Oudaan.

“Dat is de meest sprankelende buurt van Antwerpen”, vertelt Ann Verbeeck. “Het is het hartje van de modewereld, de plek waar jonge ontwerpers de toon aangeven. In Mechelen zitten wij in de industriezone. Dat houdt een rem in voor bepaalde bezoekers. Een uitstapje naar de industriezone is namelijk niet zo aantrekkelijk als een dagje naar een winkelcentrum. Voor Bulo was het erg belangrijk om ook daar aanwezig te zijn.”

Niet verwonderlijk dus dat de boetiek met Ann Demeulemeesters grootste Europese collectie op een boogscheut van dit nieuwe toonzaaltje van Bulo ligt.

Bulo Kantoormeubelen, Carte Blanche. Tel : (015) 28.28.28. en (03) 227.21.22.

Quasi Normal door Jean Nouvel.

R-bOrn door bOb Van Reeth.

Table Blanche door Ann Demeulemeester.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content