Kunst kan de winkelstraat redden
Investeringen in stedelijke attracties voor toeristen renderen ook in de winkelstraat. Zachte factoren verklaren voor een belangrijk deel de verschillen in huurprijzen van winkelpanden, stelt vastgoedinvesteerder Redevco.
Redevco is een belangrijke investeerder in winkelvastgoed. Verspreid over elf Europese landen en 300 steden heeft het 450 panden in eigendom, goed voor een waarde van 6,4 miljard euro. “Onze werkomgeving verandert drastisch”, vertelt Marrit Laning, hoofd onderzoek en strategie bij Redevco. “De juiste locaties kiezen is voor ons en voor de retailers meer dan ooit cruciaal. We hadden daarom behoefte aan een instrument dat ons op een onderbouwde manier kan sturen in de richting van de winnende steden van de toekomst.”
Dat instrument kreeg de naam City Attractiveness Model. Redevco maakt er intern al drie jaar gebruik van. Onlangs maakte de vastgoedinvesteerder de eerste resultaten publiek. Via het model onderzoekt en vergelijkt Redevco de troeven en de zwakheden van 784 Europese steden met meer dan 75.000 inwoners. Onderverdeeld in de categorieën economie, inwoners, winkelvastgoedmarkt en stadskwaliteit legt het negentien indicatoren in de weegschaal. Daar zitten klassieke parameters bij zoals het bevolkingsaantal en het beschikbare inkomen, maar ook typische vastgoedindicatoren zoals huurprijzen en winkelleegstand.
Toeristische troeven
Maar het is vooral met de indicatoren in de categorie ‘stadskwaliteit’ dat Redevco zich buiten de gebaande paden begeeft. Zo verrekent het model het aantal historische bezienswaardigheden en toeristen in een stad. “Dat is eigenlijk een statistische onderbouwing van ons buikgevoel dat ook andere dan de harde economische factoren meespelen in het winkelgedrag van mensen”, licht Laning toe. “Winkelen is voor veel mensen een leuk dagje uit. Ze combineren het met een bezoek aan een museum en nemen ‘s middags de tijd om te lunchen. Dat maakt de kwaliteit van de omgeving belangrijker.”
De rangschikking van de aantrekkelijkste steden is op het eerste gezicht weinig verrassend. Londen en Parijs bezetten plaats 1 en 2 en bevestigen dus hun status van mondiale winkelbestemming. De top twintig telt ook zeven steden uit het economisch sterke Duitsland. Het onderzoeksteam van Redevco wijst wel op de goede score van Berlijn (plaats 6). De Duitse hoofdstad heeft een zwakkere economische basis dan andere Duitse steden en dankt zijn hoge plek in de ranglijst dan ook in grote mate aan ‘zachte’ factoren zoals de goede levenskwaliteit, een jonge bevolking en het grote aantal creatieve professionals. Ook Amsterdam scoort met een negende plaats verrassend hoog als relatief kleine stad. De toeristische troeven van de stad zijn daar niet vreemd aan, zo blijkt uit de analyse.
Het volledige artikel leest u in de vastgoedrubriek van Trends van 9 april.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier