Kuifje en het zwarte zaad
Met de musical Kuifje scoort de producent Tabas & Co een hit van jewelste. Zelfs het buitenland lijkt nu geïnteresseerd. Toch is winst geenszins verzekerd.
Wie zich vooralsnog geen zorgen hoeft te maken over deze trend is musicalproducent Tabas & Co. Het Antwerpse bedrijf heeft samen met coproducer Moulinsart een dikke hit te pakken met Kuifje-De Zonnetempel. Van het spektakel rond de guitige reporter werden intussen al meer dan 120.000 tickets verkocht. En daar komen dagelijks nog eens 1200 reservaties bij. Wegens het succes werden de voorstellingen verlengd tot 31 januari.
Na Suske & Wiske en Pippi Langkous is Kuifje pas de derde eigen productie van Tabas & Co. Deze nv werd in 1994 opgericht door zaakvoerders Wouter Boits en Marc Besson. Geen onlogische stap, nadat ze zelf jarenlang op de planken hebben gestaan en het evenementenbureau Twins leidden. Momenteel heeft het bedrijf acht mensen die voltijds in dienst zijn, aangevuld met nog eens 105 contractuelen zolang de musical Kuifje loopt.
De productiekosten van Kuifje lopen dan ook op tot 9,17 miljoen euro. Om break-even te draaien, begrootte Tabas & Co zijn businessplan op 225.000 verkochte tickets. “Winst maken we alleen als we erin slagen de productie ook aan het buitenland te verkopen,” verklaart Wouter Boits. “Momenteel zijn we daarover volop aan het onderhandelen.”
Als scheppend producent kiest Tabas & Co dan ook zorgvuldig zijn projecten uit. In tegenstelling tot andere productiehuizen opteren ze bewust niet voor vaste medewerkers, locaties of een strikt leveringsritme. Ze mikken vooral op producties met een internationaal potentieel. “Vlaanderen is gewoon te klein om dergelijke budgetten te kunnen recupereren. Rondreizende producties en partnerships met uitgevers, rechtenhouders of de overheid zijn daarom een must.”
Dave Mestdach
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier