KOUD IS IN DE MODE

STRATEGISCHE OPTIE.

Cijfers, plannen, strategische opties : Unilever barst ervan. Alleen : het is niet bestemd voor journalisten. Zeker is dat Unilever in België begin ’94 2500 mensen tewerk stelde. Toen besliste Unilever 7500 jobs in 20 landen te schrappen ; vooral in Europa. Hoezeer Unilever België als gevolg van die herstrukturering heeft moeten inbinden, is nog steeds onduidelijk. Zeker is dat tussen ’90 en ’94 al een 400 jobs verdwenen bij de fusie van Hartog en Union en de sluiting van de sausenfabriek Julien Mack in Vilvoorde en de ijsfabriek Ola in Baasrode.

Reorganizatie, centralizatie én het veroveren van leidersposities in welbepaalde markten lijken dé strategische opties van Unilever in België. Unilever-dochter Pronto is er, in enkele jaren tijd, in geslaagd synoniem te worden van de bereide pizza. Het Aartselaarse Molco lijkt dat nu te moeten worden voor diepgevroren bakkerijprodukten. Unilever nam in ’91 de Molco-vestigingen eentje in Aartselaar, een ander in Wychen bij Nijmegen over van het Nederlandse Brinkers Holding. Molco is een producent van diepgevroren deegsoorten voor brood- en banketbakkerijen goed voor 275 jobs waarvan 125 toen, nu 100 in Aartselaar.

Het gonst van geruchten over uitbreiding en zware investeringen bij Molco, maar bij Unilever houdt iedereen daaromtrent de kaken pal op mekaar.

“Dit is een strategisch debat. Dat voeren we intern. Maar ja, er zijn inderdaad enorme groeimogelijkheden, ” zegt Frans-Jan Van Rongen, bij Unipro verantwoordelijk voor de bakery in de Benelux. Van één zaak zijn ze immers bij Unilever zeker : ook in België is, zoals in de buurlanden, de warme bakker geen lang leven meer beschoren. Diepgevroren bakkerijprodukten zijn in opmars en dat maakt dat Molco jaarlijks gezonde groeicijfers noteert. Ook al weigert Van Rongen te bevestigen of te ontkennen dat Molco jaarlijks 8 % omzetgroei realizeert. Hij spitst zijn aandacht voornamelijk toe op de supermarkten die hun rayon met diepgevroren deegprodukten stelselmatig uitbreiden. “De tijdwinst van dergelijke produkten speelt voor de konsument een belangrijke rol, ” weet hij. Molco, dat de voorbije jaren voral exportgericht was, wil zich nu profileren op de thuismarkt. Vamix uit de Vandemoortele-groep is de te duchten konkurrent, naast enkele “uit de klompen geschoten bakkers” ofte lokale producenten. De Aartselaarse vestiging speelt als International Development Unit een belangrijke rol in de hele Unilever-groep. “Wij produceren niet enkel, we ontwikkelen ook nieuwe produkten. En we zijn daar sterk in, ” zegt Van Rongen. Zelf spreekt hij liever over bakery dan over bakkerij-produkten. Waarom ? “Omdat “bakkerij” te veel aan bakker doet denken. “

ÞATKÞR.H.þ

MOLCO Het einde van de warme bakker ?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content