Kost sponsoring dan geen geld?
Swissair Group wordt partner (lees: sponsor) van het Internationaal Olympisch Comité. Valt dat wel te rijmen met Corti’s belofte om te besparen?
” Swissair Group moet haar sterke punten beklemtonen,” glunderde Mario Corti, voorzitter en chief executive officer van de Zwitserse luchtvaartmaatschappij. “De overeenkomst met het Internationaal Olympisch Comité ( IOC) past perfect in onze strategie.”
Dick Pound, Juan Antonio Samaranch en François Carrard, respectievelijk marketingmanager, voorzitter en algemeen directeur van het IOC, lachten mee, daar op de IOC-hoofdzetel in Lausanne, waar Corti aankondigde dat de Zwitserse luchtvaartmaatschappij de olympiërs de komende vier jaar zal sponsoren.
Swissair, de Nuance Group en Swisscargo zullen passagiers en vrachten voor het IOC de wereld rond vliegen en dus helpen besparen op het reis- en verblijfsbudget van het IOC – 73 miljoen frank in 1997 en 1998. Wat de operatie Swissair Group zal kosten, wilde Corti niet kwijt. Maar hij vindt blijkbaar niet dat de overeenkomst met het IOC, dat zijn thuisbasis heeft in het Zwitserse Lausanne, haaks staat op zijn belofte aan de aandeelhouders om te besparen. Corti minimaliseert zelfs de impact van de moeilijke financiële situatie van de Swissair Group met het understatement van het jaar: “Er was een beetje turbulentie, maar nu moeten we weer vooruit.”
Bij Sabena, de noodlijdende Belgische dochter van de Swissair Group, is de deal met het IOC amper doorgedrongen. En is er ook nog niet over nagedacht of zo’n overeenkomst interfereert met de geloftes tot spaarzaamheid. “De Swissair Group zal de kosten en de baten wel goed hebben afgewogen,” zegt woordvoerder Olivier Gillis bij Sabena. “De investering zal zwaar zijn, maar het positieve effect op het imago van de maatschappij – en bij uitbreiding dat van Sabena – navenant.”
Wat de overeenkomst de Swissair Group precies zal kosten, en of er naast het dienstenluik ook een financiële kant aan de operatie zit, blijft overigens een goedbewaard geheim tussen de jongens van Zürich en de mannen van Lausanne. Feit is dat een topsponsor van het IOC per periode van vier jaar tussen de 1,8 en de 2,3 miljard frank neertelt, een deel in geld, een stuk in diensten. Bij logistieke partners, onder wie nu de Swissair Group, ligt dat bedrag weliswaar beduidend lager – zij storten samen ongeveer een tiende van wat de topsponsors bijdragen in de IOC-kas.
Frank Demets
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier