Korter en ruimer

De nieuwe Mazda 626 zal het beslist ver schoppen in de betere middenklasse, want comfort en veiligheid gaan hier hand in hand.

Bij de keuze van een auto wordt de factor veiligheid van dag tot dag belangrijker. Met de 626 speelt Mazda goed in op deze trend. Zo zijn alle modellen (vier sedans en zes hatchback-uitvoeringen) onder meer voorzien van zijdelingse airbags die ook het hoofd opvangen : een primeur die men in de middenklasse-categorie zeker niet verwacht bij de standaarduitrusting. En natuurlijk zijn er ook twee frontale airbags.

De passieve veiligheid van de nieuwe 626 staat op een zeer hoog niveau. De schokverdelende en energie-absorberende structuur van het koetswerk is opgebouwd rond een robuust passagierscompartiment. Bijkomende verstevigingen in H-vorm zijn aangebracht in het dak, de middenstijl en de vloerplaat. De grotere rigiditeit van het koetswerk biedt niet alleen een betere bescherming, maar zorgt ook voor een comfortabele stilte in het interieur.

In de middenklasse (25 % marktaandeel in België) scoort de nieuwe Mazda nu al meer dan behoorlijk. Momenteel is de 626 verkrijgbaar met twee koetswerktypes (vijfdeurs hatchback, 615.000 tot 885.000 fr. ; vierdeurs sedan, 595.000 tot 730.000 fr.) en twee (eigenlijk drie) benzinemotoren : de 1,8 liter (90 pk), de soepele 2 liter (115 pk) en een sportieve uitvoering van deze laatste (136 pk). De 626 Wagon break (vier uitvoeringen, 615.500 tot 732.500 fr.) en de dieselversies zullen in première voorgesteld worden op de autosalon van Brussel in januari 1998.

Alle versies van de 626 bieden comfortabel plaats voor vijf personen ; de ruime vlakke koffer kan vergroot worden door de achterbank geheel of gedeeltelijk (60/40) neer te klappen. Opvallend is de hogere zitpositie, zowel vooraan als achteraan. Zo krijgt de chauffeur een bredere kijk op de verkeerssituatie ; de passagiers achteraan zitten beter en kunnen makkelijker in- en uitstappen, dankzij de hogere zitpositie in combinatie met de verbeterde helling van de rugleuning.

De totale lengte van hatchback en sedan werd met 12 cm ingekort tot 4,57 m. Uit marktonderzoek was immers gebleken dat men de “oude” 626 iets te lang vond, vooral voor het gebruik in de stad (parkeren !). De ontwerpers van Mazda zijn erin geslaagd de kortere 626 een ruimer interieur mee te geven, waarin de passagiers op de achterbank extra verwend worden.

PATRICK OP DE BEECK

Mazda 626 Korter dan zijn voorganger, maar meer ruimte binnenin en een grotere passieve veiligheid.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content