Korte filmpjes winnen terrein
Toen hij het gebruik van onlinevideo exponentieel zag toenemen, rook Thibaut Dehem zijn kans. Vijf jaar later runt hij met Philip Swinnen het videoproductiebedrijf 87seconds, met zestig medewerkers in vijf kantoren, verspreid over Europa.
Video is niet meer weg te denken uit ons mediagebruik. “Een paar jaar geleden vertegenwoordigde video 70 procent van het internetverkeer, nu is dat al 83 procent”, vertelt Thibaut Dehem, de oprichter van 87seconds. Die evolutie is ook bedrijven niet ontgaan. Die gebruiken almaar vaker korte video’s om hun boodschap naar de klanten, de medewerkers en het publiek over te brengen. Idealiter duurt zo’n filmpje 87 seconden, wil het een maximale impact hebben op de snel afgeleide surfer. “Alle studies wijzen uit dat het de ideale tijdsduur is om je boodschap te laten doordringen”, weet Dehem. Dat geldt toch voor filmpjes waarin iets wordt uitgelegd. Denk aan video’s om een bedrijf voor te stellen, een jaarverslag toe te lichten of uit te leggen hoe een machine, een techniek of een procedure werkt. “De filmpjes die je nu op sociale netwerken ziet, zijn nog veel korter. Daar geldt 17 seconden als referentietijd.”
Meer dan 300 filmpjes per jaar maakt 87seconds, voor klanten als Michelin, BNP Paribas, Brussels Airport, MIVB, KPMG, Daikin, het Brussels Gewest, de Europese Commissie, Total, Infrabel en Test-Aankoop. Maar ook voor kleinere kmo’s. De productie van professionele video toegankelijk en betaalbaar maken voor bedrijven, was de missie waarmee Dehem in 2012 van start ging. Hij kende de sector niet. “Ik werkte als controller bij Cargill, een totaal andere wereld, maar een frisse blik doet soms wonderen.” Al snel kwam Philip Swinnen erbij, de eerste medewerker die vennoot werd, en een achtergrond heeft in bedrijfscommunicatie.
Drones
“Om video te maken heb je veel mensen nodig: een projectleider, een scenarioschrijver, een illustrator, een cameraman, een voice-over, een creatief directeur, designers, enzovoort. Tijdens het creatieve proces moet je geregeld feedback vragen aan de klant. In de sector is het gebruikelijk dan telkens via de projectleider te gaan. Die manier van werken hebben wij veranderd. We ontwikkelden een tool waarmee onze creatievelingen en grafici op elk moment in het proces rechtstreeks feedback kunnen vragen. Zo werken we sneller, aangenamer en efficiënter.”
In het begin maakte 87seconds vooral animatiefilm, maar al snel ging het bureau diversifiëren naar film, 3D, virtuele realiteit en 360 gradenvideo. “We werken sinds kort ook met drones”, vertelt Swinnen. “Een logische evolutie, omdat de gewoonten van de internetgebruiker snel veranderen, en omdat klanten ernaar vragen. We bieden nu alle mogelijke formaten aan.”
De projecten zijn erg uiteenlopend: een klassieke productlancering of een bedrijfspresentatie, een video waarin een bedrijf aan zijn medewerkers uitlegt hoe de nieuwe software werkt of een filmpje waarin de veiligheidsprocedures in een fabriek worden toegelicht. Evengoed zit 87seconds achter de teaserfilmpjes waarin Couleur Café zijn nieuwe locatie aan het Atomium voorstelt, en achter het bewustmakingsfilmpje van Infrabel dat spoorlopen moet ontmoedigen.
87seconds beperkt zich niet tot het produceren van video. “We adviseren onze klanten ook bij de verspreiding van de filmpjes, opdat de juiste mensen ze te zien zouden krijgen. We zijn in staat om de hele campagne errond te bedenken en op te zetten. In die zin zijn we dus een communicatiebureau gespecialiseerd in video. Als Test-Aankoop een energievergelijker lanceert, maken wij een filmpje waarin die wordt voorgesteld, maar dan zetten we ook een campagne op om mensen te bereiken die ervoor openstaan van leverancier te veranderen. Mensen die verhuizen bijvoorbeeld, of mensen met interesse voor ecologisch bouwen.”
Ambities in Europa
De formule van 87seconds lijkt te werken. Sinds de oprichting is het omzetcijfer ieder jaar verdubbeld. “In 2016 draaiden we 2,8 miljoen euro, dit jaar mikken we op 5 miljoen”, zegt Dehem. Het aantal personeelsleden volgt diezelfde trend, waardoor het Brusselse kantoor onlangs voor de vierde keer is verhuisd. Elk nieuw kantoor was in geen tijd weer te krap.
De ambities van het bedrijf reiken verder dan Brussel. “We bestonden amper een jaar toen we een bureau openden in Parijs, met een Parisienne aan het hoofd die een ploeg van 25 medewerkers aanstuurt. Dat is meer dan de 20 hier in Brussel. Toen Michelin klant werd, ontstond de behoefte aan een bureau in Lyon, waar zes mensen werken. We draaien nu meer omzet in Frankrijk dan in eigen land.”
Daarna volgde de opening van een kantoor in Genève, op vraag van klant Nestlé, en Amsterdam, een paar maanden geleden. Daar gaat het hard. “De Nederlandse markt staat al een stuk verder dan de onze en de projecten zijn al wat gedurfder. Alle klanten beseffen daar dat het niet volstaat video te produceren. Ze willen er altijd een mediaplan en een campagne bij, en ze hebben daarvoor het nodige budget. Ook hier ziet iedereen ondertussen het belang in van video, maar het besef dat daar een campagne bij nodig is, ontbreekt soms.”
87seconds is ook in Madrid actief. “De Spaanse markt trekt opnieuw aan en de marketingbudgetten stijgen er.” De eerstvolgende nieuwe vestiging zal een Duitse zijn. “We mikken op drie kantoren in Duitsland. Het is een grote markt, met veel potentieel. Daarna trekken we misschien naar Scandinavië. We werken altijd met ondernemende locals. Een Belg die Parijse bedrijven adviseert? Ik geloof niet dat het werkt. Daarvoor zijn de cultuurverschillen te groot”, meent Dehem.
Het komt er nu op aan te consolideren. “Het is niet dat wij ergens een verkoper neerzetten die een product aan de man brengt. In onze branche moet je processen en goede praktijken delen. Zorgen dat onze 3D-specialisten in Lyon en Brussel onderling hun expertise delen én doorgeven aan de nieuwe vestigingen, dat gaat niet vanzelf. Dat moet je organiseren.”
Extern kapitaal heeft 87seconds nog niet binnengehaald en dat zijn de vennoten ook niet van plan, tenzij in nood. “We kunnen onze groei voorlopig zelf financieren. Onze vrijheid is ons veel waard.” Er zit nog behoorlijk wat groei in de videomarkt, menen Swinnen en Dehem, maar als de videohype ooit overwaait, is dat ook geen probleem. “Video is voor ons geen doel op zich. We zijn ook sterk in infografieken en andere visuals voor het internet. We zijn sterk in visuele communicatie, we weten hoe je een goed verhaal vertelt in een stijl die past bij een bedrijf en we weten hoe je een geslaagde campagne opzet. Dat is ons metier en dat staat los van het format”, besluit Dehem.
Karin Eeckhout, fotografie Kris Van Exel
“We kunnen onze groei voorlopig zelf financieren. Onze vrijheid is ons veel waard”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier