Koninginnenhapjes uit België

Jaja, België staat bekend om zijn chocolade en bier. Maar dat is niet het enige waar we sterk in staan. Het West-Vlaamse Pidy verkoopt in meer dan 50 landen bladerdeegjes. Met dank aan The Finest From Belgium.

In Ieper produceert Pidy jaarlijks meer dan 100 miljoen videes, bekend van de Belgische klassieker op elk brasseriemenu: het koninginnenhapje. Het bedrijf vervaardigt onder meer de deegpasteitjes die u thuis kunt vullen. Pidy-stichter André De Haeck wilde het buitenland zijn producten niet onthouden en exporteert al sinds de jaren zeventig naar de VS, waar het bedrijf tegenwoordig zelfs een productie-eenheid heeft. De export, ondertussen naar meer dan 50 landen, is goed voor 84 procent van de omzet. Die bedroeg vorig jaar 34 miljoen euro.

In exportmarkten werkt Pidy onder andere met lokale distributeurs of importeurs voor het aanboren van de diverse marktsegmenten. Dat zijn onder andere de horeca, foodservice, bakkerij, retail en industrie. Exporteren is vaak een leerproces: in Polen was een aparte communicatiestrategie nodig om in de smaak te vallen. De Poolse klanten kenden het product van Pidy niet. Daarom werden aan de winkelrekken in warenhuizen recepten opgehangen om de lokale consument te tonen wat hij met de producten van Pidy kan bereiden.

Om zich beter te kunnen positioneren in exotische markten zoals Azië en het Midden-Oosten, werkt Pidy op internationale voedingsbeurzen voor de export samen met een twaalftal collega-voedingsbedrijven uit Oost- en West-Vlaanderen. Dat gebeurt onder de noemer ‘Finest from Belgium’. Het doel is de krachten en middelen te bundelen en als een sterke entiteit – maar met respect voor ieder individueel aanbod – naar buiten te komen. Die informele samenwerking biedt voordelen voor de kostendeling, het uitwisselen van potentiële klanten en vooral kennis over de markten. Bijkomend pluspunt is dat met ‘Finest From Belgium’ een grotere stand kan worden gehuurd, met een professionele chef die de gerechten klaarmaakt.

De laatste jaren werd Pidy meermaals genomineerd op diverse beurzen in binnen- en buitenland. Dominique Demeulemeester, corporate marketingmanager van Pidy: “Een van onze top-awards is de Prix Spécial du Jury tijdens de befaamde internationale voedingsbeurs SIAL in Parijs. Uit meer dan 1000 inzendingen werd ons eetbare lepeltje bekroond. Dat lepeltje, vervaardigd uit een knapperig deeg, is perfect geschikt voor zowel zoete als hartige toepassingen, koud of warm. En het biedt tevens een ecologische knipoog: er is geen afwas meer, geen afval.”

Bruno De Keyser

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content