Kokerellen met klanten
Samen koken smeedt banden. En dat geldt ook voor collega’s, werknemers of klanten. Vergaderen met het uitzicht op een stevig potje koken staat borg voor een hoog rendement, zowel naast als in de potten.
Ik kan eigenlijk helemaal niet koken.” Nicky giechelt terwijl ze een tapenade van zwarte olijven afwerkt. We proeven even. Een tikkeltje te veel look. “Ik doe het niet echt graag. Thuis kook ik nooit, maar ik kan het wel goed uitleggen.”
Toch staat Nicky hier met vijftien collega’s een reeks kleine gerechtjes klaar te maken in de showroomkeuken van Cook Experience op het industrieterrein van Drongen bij Gent. “Let op, ik vind het wel leuk hoor. En ik ben er vooral van overtuigd dat het me zal helpen om onze nieuwe collectie glazen vlotter te kunnen verkopen.”
Nicky is hier met haar collega’s van Durobor. Begin dit jaar dacht iedereen nog dat de Belgische fabrikant van glazen uit het Henegouwse Zinnik failliet was. Maar in februari werd het bedrijf gekocht door de Nederlandse durfkapitaalverschaffer H2 en het Belgische Decover.
Joël Eliat is commercieel directeur en aan zijn uiterlijk zie je dat hij een rasechte foodie is. “Ik eet graag”, gniffelt hij. Eliat nodigde een vijftiental belangrijke klanten uit. “Ons doel is duidelijk. We hebben een nieuwe verkoopstrategie die vooral via distributeurs naar de groothandel werkt, en met hun klanten willen wij nu kennismaken. We willen hen onze specifieke eetglazen tonen. Hoe kan dat beter dan ze meteen ook zelf met die eetglazen aan de slag te laten gaan?”
Liefde voor aroma’s
Terwijl Eliat in een zaaltje het assortiment glazen voorstelt, is chef-kok Steve Dussaud beneden druk bezig met de voorbereiding van zijn kookatelier. Hij deed ervaring op in enkele Gentse toprestaurants, was keukenchef in een grote viswinkel en startte in 2010 samen met sommelier Bernard De Vriendt Cook Experience op. Samen organiseren ze kookateliers, wijnproeverijen en demosessies, voor particulieren en bedrijven. En de zaken lopen hard.
De Vriendt dankt het succes aan passie. “Eigenlijk ben ik ingenieur. Ik werkte in de spoorwegsector, maar had altijd al een passie voor wijn. Ik wilde van die passie mijn baan maken en volgde sommelierstudies. Liefde voor aroma’s leidt je dan snel naar gastronomie. Et nous voilà.” Hun concept van ‘eerst werken, daarna koken’ slaat aan. Grote bedrijven als Unilever, Durobor en Lotus Bakeries vonden vlot de weg naar Drongen.
Na een klein uurtje is de salespresentatie afgelopen. “De beste manier om te leren wat je met onze nieuwe collectie eetglazen allemaal kan doen, is zelf uitproberen. Laten we koken”, oreert Eliat. De verkopers lopen naar beneden, krijgen een schort aan en ontvangen een brochure met tien kleine gerechtjes. Bernard De Vriendt schenkt hen eerst een glas crémant uit de Jura in, terwijl chef Doussaud de receptjes overloopt. Allemaal zullen ze in verschillende vormen van eetglazen belanden.
“Vooral het begin is moeilijk”, zegt Dussaud. “Mensen moeten hun draai vinden, hun weg in de keuken, de apparaten weten staan en dan echt aan de slag gaan.” Volgens de chef zijn vooral de eenvoudigere gerechten erg in trek bij bedrijfsklanten. “Ze leren graag pasta maken, speels met groenten omgaan, of een goede saus bereiden. Je hoeft het echt niet te moeilijk te maken, kom vooral niet met moleculaire krachtpatserijen aandraven. We merken een duidelijke terugkeer naar traditionele gerechten. Een klassieker in onze keuken zijn de garnaalkroketten. Iedereen eet ze graag en iedereen wil ze graag zelf kunnen bereiden. En vreemd genoeg zijn deelnemers telkens opnieuw geïnteresseerd om vliegensvlug met een mes te leren snijden.”
De chef holt heen en weer tussen de werkstands. Terwijl Nicky de olijven voor de tapenade maalt, werken twee distributeurs aan een gerecht met bouchotmosseltjes met curry en witte wijn, anderen maken pasta met pesto en rivierkreeftjes of ravioli van wontonvelletjes met sint-jakobsnoot. Eliat loopt heen en weer tussen zijn salestroepen, maakt grapjes, proeft hier en daar, smeedt banden en zorgt voor de bijhorende kookambiance.
“Koken in groep is een ervaring die echt goed aansluit bij doelstellingen van bedrijven”, zegt De Vriendt. “Je combineert perfect het zakelijke met het aangename. Het is een vorm van incentive die direct aanslaat, to the point is, efficiënt en zonder mogelijke afleidingen. Iedereen is geconcentreerd aanwezig.”
Toasten en proeven
Per twee werken de kookteams hun gerechten af. Dussaud geeft tips, proeft, stuurt wat bij, doet voor, en speelt ondertussen ook afwasser. “Je moet je hoofd erbij houden als je van het ene naar het andere gerecht loopt. Ginder – hij wijst met zijn hoofd naar de stand waar de mosseltjes staan te pruttelen – moet ik meteen gaan kijken, want ik ben bang dat ze de mosselen te lang laten koken. Ik merk heel snel wie ervaring heeft, en wie niet. Sommigen zijn heel actief bezig, anderen staan er veeleer passief van te genieten.”
AART DE ZITTER, FOTOGRAFIE THOMAS DE BOEVER
“Een klassieker in onze keuken zijn de garnaalkroketten. Iedereen eet ze graag en iedereen wil ze graag zelf kunnen bereiden” Chef Steve Dussaud
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier