KOKEN
De lezers van de kranten die hun reclameregie bij Full Page hebben ondergebracht (onder meer De Morgen, Het Laatste Nieuws en Le Soir), vonden vorige week een gratis kookmagazine ‘ Smakelijk Meegenomen‘ in hun dagblad.
Het blad met als ondertitel ‘De originele snelrecepten van bekende merken en hun fans’ is in een oplage van 850.000 exemplaren verspreid en zal minstens vier keer per jaar uitkomen. Het project is ontwikkeld door het reclamebureau Koncept, samen met de merken Bosto, Del Monte, Fama, Granini, Knorr, Leerdammer, Maizena, Marie Thumas, Moulinex Krups en Vandemoortele.
Koncept heeft al meermaals verschillende adverteerders die complementaire producten leveren samengebracht in zogenaamde compositioning projecten. Hier gaat het evenwel niet alleen om complementariteit. Theo Van Roy, directeur van Koncept: “Veel fabrikanten die met simpele voedingsingrediënten werken, komen tot de vaststelling dat jongeren minder zelf koken en er ook weinig van af weten. Voor die fabrikanten is het vooruitzicht op lange termijn niet ideaal: de jongeren gaan veel uit eten of nemen kant-en-klare gerechten. Vanuit die nood hebben we een aantal complementaire fabrikanten samengebracht.”
Wie zijn die jongeren? Van Roy zegt bewust niet het woord ‘jeugd’ te bezigen, wel ‘jongeren’, de jongens en meisjes die na hun studie gaan samenwonen, het jonge gezin. Hij wil er geen leeftijd op plakken. “Met ‘jong’ verwijs ik naar ‘jong van mentaliteit’,” aldus Van Roy.
Met de eenvoudige recepten wil Koncept de jongeren weer (of meer) achter het fornuis krijgen én ze de producten van de deelnemende fabrikanten laten gebruiken. De recepten zijn overigens redelijk eenvoudig gehouden (bijvoorbeeld: kabeljauw op een bedje van spinazie). Van Roy wijst erop dat de gerechten makkelijk klaar te maken moeten zijn en betaalbaar moeten blijven. Alle ingrediënten zijn in een doorsnee supermarkt te vinden. De consument hoeft er niet verschillende winkels voor te bezoeken.
Koncept koos voor het medium krant om het magazine massaal te verspreiden. Los verspreiden via krantenzaken of supermarkten vond het bureau geen alternatief. “Krantenzaken maken niet graag ruimte vrij voor iets dat gratis is. En niet alle supermarkten geloofden in de idee. Nu zijn we zeker dat we via die kranten in handen komen van een betrokken publiek dat de krant koopt,” zegt Van Roy.
In de toekomst zal Koncept ook jonge en nieuwe media inzetten. Er komt bijvoorbeeld een cd-rom en er wordt eveneens gewerkt aan een website. In het tweede nummer zal er een grote promotieactie worden gelanceerd met de deelnemende merken en de binnengekomen reacties gaan in een database. De verspreiding van ‘Smakelijk Meegenomen’ werd voorafgegaan door twee vierkleurenadvertenties in de kranten die door Full Page worden vertegenwoordigd.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier