Koerswijziging

Voor BMW is de kleine 1 een heel belangrijk model. Niet alleen omdat er in zeven jaar meer dan een miljoen van verkocht zijn. Ook om de manier waarop dat cijfer werd neergezet. De ‘1’ opende voor BMW een nieuwe markt, want de Duitse constructeur bereikte er een nieuw publiek mee.

Een vaststelling die ongetwijfeld sterk meespeelde toen ze daar in München gingen brainstormen voor de tweede generatie die in september op de markt komt. BMW gaat resoluut voor de jonge, autorijdende mens door de 1 nog meer als een individualistische auto te profileren. Er zijn 6500 configuraties als je rekening houdt met alle mogelijkheden om de auto naar de wens van de koper – dit kleurtje met dat ledertje en zo’n knopje – af te werken.

Meer zelfs, voor het eerst pakt BMW uit met zogenaamde afwerkingniveaus. Naast de basic komen er dus ook een urban en een sport, elk met een eigen afwerking. Toch een kleine koerswijziging voor het premiummerk, zeker omdat BMW ook van plan is dat door te trekken naar andere modellen. Opvallend, in de versie urban zagen we duidelijke knipogen naar de Mini of auto’s als de Citroën DS3 die een jong publiek weten te verleiden met veel personaliseringsmogelijkheden, zoals witte kunststof in de deurgrepen. Moet je van houden, zeker omdat je het niet meteen in een BMW verwacht…

Onderhuids blijft de 1 wel een echte BMW. Vooral de dieselversie, die helaas wat lawaaierig uit de hoek komt, ligt stevig op het asfalt en is heel stabiel. Ondertussen spanden de ingenieurs zich in om het onderstel wat zachter af te veren en de auto wat comfortabeler te maken, maar dat ging helemaal niet ten koste van het sportieve rijgevoel. De kleinste BMW blijft dus heel leuk om in te rijden.

Nieuw is de driving experience switch 1, waarmee je onderstel en rijgedrag zelf kunt instellen van comfortabel naar sportief of supersportief, maar ook eco pro. Die laatste optie werd een poos geleden voor het eerst ingebouwd in de BMW 6 en programmeert eigenlijk de hele auto om zo zuinig mogelijk te rijden. In vergelijking met een normale rijstijl in andere standen zou het met eco pro mogelijk moeten zijn om tot een vijfde minder brandstof door de pijp te jagen, wat indrukwekkend is. Uiteraard op voorwaarde dat je het achter het stuur speelt als een brave huisvader. En dus aanvaardt dat je niet meteen rijdt op een manier die je volop van de dynamische rijkwaliteiten van de auto laat genieten.

Volgend jaar komt er een versie Efficient Dynamics die maar 99 gram CO2 verstookt en dus heel interessant wordt als hippe bedrijfswagen.

+

rijgevoel

diesel kon stiller

Benzine

116i – 1,6 liter van 136 pk: 24.400 euro

118i – 1,6 liter van 170 pk: 26.350 euro

Diesel

116d – 2 liter van 116 pk: 24.400 euro (114 gr CO2 en 3 % overheidskorting)

118d – 2 liter van 136 of 143 pk: 26.050 euro

120d – 2 liter van 163 of 184 pk: 28.000 euro.

Jo Bossuyt

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content