KOERIERSDIENSTEN. De bruine pletwals

Het Amerikaanse koeriersbedrijf UPS investeert 1 miljard dollar in Europa. Een deel van het geld vloeit richting Vlaanderen. De ambitie : wereldleider worden voor zakentransporten.

Locatie : Atlanta, Londen.

Onlangs kondigde het Amerikaanse koeriersbedrijf United Parcel Service (UPS) aan dat het in vijf jaar tijd 1,1 miljard dollar in Europa investeert. Mannes Boelen, commercieel direkteur van UPS-België : “De Europese UPS-hub voor het grondvervoer in Mechelen zal er een graantje van meepikken. Een onrechtstreeks gevolg is de samensmelting van deze hub met onze Brusselse zetel voor het expresvervoer. Waar we ons gaan vestigen, is nog onduidelijk. “

UPS, in de VS gekend als Big Brown wegens de typische kleur van de chauffeursuniformen en de voertuigen, is sinds 1986 aktief in België. Toen richtte het met de lucht- en wegvervoerder Road Air Belgium de gezamenlijke dochter UPS/Road Air Parcel op. Later volgden de akkwisities van IML en Seabourne. In totaal investeerde UPS sinds 1986 (vooral via de overname van 16 transportondernemingen) 1 miljard dollar in Europa.

“We kochten omzet, ” verklaart Ed Reitman, de kersverse Europese UPS-topman in Londen. “De nieuwe investeringen zullen de bestaande vestigingen tot één entititeit integreren en UPS-Europa leaner and meaner maken. We hopen dat die agressieve strategie in 1998 winst genereert met een jaaromzet van 3,5 miljard dollar. Maar als dat niet gebeurt, zullen we ons niet halsoverkop terugplooien op de Verenigde Staten. “

Reitman doelt op de beslissing van konkurrent Federal Express, die in 1992 de Europese expansie terugschroefde. “Wij geloven wèl in het Europa zonder grenzen en de enorme kansen omdat administratieve beslommeringen verdwijnen, ” meent Reitman. “Bovendien richten we ons, in tegenstelling tot Federal Express, op alle vervoersaktiviteiten : lokale en interkontinentale expresdiensten en minder dringende leveringen, maar ook transportaktiviteiten die ondernemingen nog zelf voor hun rekening nemen. “

Zo besteden IBM en General Motors vandaag Europese bestellingen van onderdelen (fakturatie inbegrepen) uit aan het UPS-sorteercentrum in Eindhoven. “UPS kan het vervoer efficiënter organizeren dan de ondernemingen zelf, ” claimt John Flick, de internationale UPS-woordvoerder in de hoofdzetel in Atlanta. “Vervoer in onderaanneming is een niet te stoppen trend. Voorraadbeheer, aankoop en onderhoud van het transport kosten immers flinke sommen aan de onderneming. De interne transportdirekteur zal uitsterven, zoals de dinosaurus. “

GEEN SNELLE WINSTEN.

In tegenstelling tot de meeste Amerikaanse konkurrenten is UPS niet beursgenoteerd. De aandelen zijn in handen van 30.000 direktieleden (10 % van het personeel), die ze verkrijgen naargelang de onderneming winst maakt. Reitman : “Vijf zesden van de winst vloeit normaal gezien terug naar de onderneming. De rest naar het personeel. Zo kan UPS een lange-termijnstrategie voeren. Onze aandeelhouders willen geen snelle winsten, maar investeren in hun eigen toekomst. En : hoe harder ze werken, hoe meer ze verdienen. “

Verleden jaar boekte UPS een wereldwijde omzet van 19,6 miljard dollar (1,4 miljard in Europa) en een winst van 943 miljoen dollar.

Het is de grootste pakketverdeler ter wereld, maar zou in Europa slechts 8 % van de markt bestrijken. Flick : “Vandaag worden de Europese pakketjes ge-DHL’d. We hebben de ambitie om dit begrip te vervangen door UPS’en. “

Rob Cuypers, algemeen direkteur van DHL Worldwide Network, Europees marktleider in de expresdiensten (bestellingen in 24 uur) met meer dan 50 % van de markt : “Leuk. We laten ons aandeel niet zonder meer afsnoepen. We blijven investeren, zo’n 200 tot 250 miljoen dollar per jaar. “

Waarom rust UPS eigenlijk niet op zijn komfortabele Amerikaanse lauweren, zodat de aandeelhouders hun winst kunnen opstrijken ? Reitman : “In het verleden moesten we zeer tegen onze zin internationale zendingen uitbesteden aan de konkurrenten. Europa wordt een thuismarkt, net als Azië. ” Flick formuleert het een tikje ambitieuzer : “Wij willen de global leader worden op de internationale transportmarkt. “

KLEERSCHEUREN.

De Europese expansie verliep nochtans niet zonder kleerscheuren. Verleden jaar boekte UPS er naar verluidt een verlies van een half miljard dollar. Flick : “Onze strategie vergt tijd. UPS zal niet als de ugly American zijn kultuur opleggen. McDonald’s kan dat. Maar in onze business to business-aanpak is dat onmogelijk. “

Alleen over veiligheid en dienstverlening zijn geen kompromissen denkbaar. Zo hadden de Franse UPS-chauffeurs de gewoonte ‘s middags bij het eten een glaasje wijn te drinken. Flick : “UPS heeft wereldwijd 119.500 wagens op de weg. We laten geen enkele uitzondering op het alkoholverbod toe. “

In Duitsland was er een typisch probleempje met de UPS-bruine uniformen. “Ze herinnerden aan de legeroutfit van de Tweede Wereldoorlog, ” zegt Flick. “Nu we er beter bekend zijn, is dat gelukkig voorbij. “

H.B.

ED REITMAN (UPS-EUROPA) Eén miljard dollar voor een agressieve strategie in de transportsektor.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content