KNOCKED DOWN
Hoge invoerheffingen op wagens ? Stuur ze dan in stukjes op. Dat doet TDS/Essers met de Mondeo’s van Ford. Van Genk naar Taiwan.
Vorige maand arriveerden in de haven van de Taiwanese hoofdstad Taipei de eerste containers Mondeo-wagens van Ford. Of juister, de bouwpakketten voor die wagens, want ze worden completely knocked down (CKD) naar ginds gestuurd : (bijna) alle onderdelen zitten in de container, de montage gebeurt ginds, met toevoeging van wat local content, onderdelen die ginds zijn gefabriceerd. Zo wil Ford zijn toegang tot de Aziatische markt verbeteren : de invoerheffingen op onderdelen zijn immers veel lager dan die op volledige wagens.
Het hele logistieke gebeuren heeft Ford toevertrouwd aan TDS/Essers, een joint venture tussen de Canadese meerderheidsaandeelhouder TDS (uit Ontario) en de Genkse transportgroep Essers. TDS/Essers zorgt voor het bijeenhalen van om en bij 1000 onderdelen uit alle hoeken van Europa naar de magazijnen in Genk, de meest “economische” verpakking ervan en het transport naar Taiwan. Opdrachtgever is niet Ford Genk die fabriek is in dit project gewoon toeleverancier van onderdelen maar wel een Londense Ford-divisie die zich specifiek op dergelijke business toelegt.
Om zo weinig mogelijk “lucht” te vervoeren komen er verpakkingsingenieurs aan te pas, die berekenen hoe de containers optimaal gevuld kunnen worden met dozen en palletten. De “lay-out” is zo dat men in de Taiwanese assemblagehal de container langs de lopende band zou kunnen laten rollen, en de arbeiders in volgorde de benodigde onderdelen eruit zouden kunnen halen al gebeurt het niet echt op die manier.
Essers brengt in de joint venture zijn kennis van Europees wegvervoer en warehousing in, de Canadezen hun knowhow van transport voor de automobielsector en van de CKD-logistiek. TDS werkt immers reeds 45 jaar voor de Noord-Amerikaanse autoreuzen Ford, Chrysler en General Motors, en is ook in Zuid-Amerika actief, voor Volkswagen.
“De eerste aantallen wagenkits die van hier verstuurd worden, zijn nog bescheiden,” vertelt Dave Outerson, voorzitter en algemeen directeur van TDS/Essers, die halfweg mei in Taipei bij de aankomst van de eerste lading zag dat “alles verloopt zoals gepland”. Zodat in de loop van het jaar het aantal CKD-wagens opgevoerd zal kunnen worden tot meerdere duizenden per maand. In Genk heeft het project inmiddels 60 banen opgeleverd : een 20-tal bedienden en 40 arbeiders.
Tegen augustus wordt een tweede traject uitgetekend : Zuid-Afrika zal op dezelfde manier met Mondeo’s worden bewerkt. En China en Vietnam krijgen binnenkort ook al vanuit Genk hun Ford Transit bestelwagens completely knocked down geleverd.
DAVE OUTERSON (TDS/ESSERS) Na Taiwan krijgen ook Zuid-Afrika, China en Vietnam hun Fords completely knocked down geleverd vanuit Genk.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier