Knipoog naar de tijd van toen
‘Post Card’. Het klinkt als een oud, degelijk Engels label, maar vergis u niet. De luxueuze sportkleding is zo Italiaans als spaghetti Bolognese. Haar naam is niet gekozen om het merk een Brits allure te geven, wel om sentimentele redenen.
Toen begin jaren tachtig de familie Festa – nu al meer dan tachtig jaar fabrikanten van Belfe-sportkleding – een toplabel wilde lanceren, had het kind nog geen naam. Dat het zoeken naar een naam niet altijd een hersenbrekende bezigheid hoeft te zijn, bewijze volgdende anekdote. Iemand uit de familie vond een oude briefkaart uit de jaren veertig. Daarop een foto van twee modieus geklede in de zon luierende mensen. Vrienden op vakantie. Vanuit Sankt Moritz naar de Festa’s in Marostica bij Bassano del Grappa gestuurd. De kaart baadde in een sfeer van vriendschap, reizen, genieten en luxe, in een tijd dat een skivakantie in Zwitserland voor een select publiek was. Post Card als naam voor luxueuze sportkleding was een feit.
Post Card ademt nostalgie uit naar de jaren veertig, een tijd dat de pioniers van de sneeuwsporten mensen waren met een dure smaak voor kwaliteit en elegantie. De makers zijn dat beeld trouw gebleven. De sportkleding is nog even exclusief, knipoogt naar de tijd van toen en koppelt aan het klassieke uitzicht een technische knowhow die de skiërs, zwemmers, surfers en zeilers een maximum aan hedendaags comfort moeten geven. Twee hoofdlijnen: de fascinatie voor retro, maar uitgevoerd in de nieuwe technieken. De research bij Post Card spitst zich vooral toe op materialen, met speciale aandacht voor nieuwe mengelingen van bijvoorbeeld katoen en nylon, het zacht aanvoelen, een hoge bescherming tegen weer en wind, bewegingsvrijheid en kleren die je ook na het sporten kan dragen. Functionaliteit en comfort dus. Goedkoop is anders. Maar voor de ingewijden is het kleine discrete kenteken met het roodwitte embleem een paswoord en toegangskaart tot de club. Bij Belfe houdt men het liefst zo. Vierhonderd verkooppunten wereldwijd is ruim voldoende. In de Verenigde Staten zijn 62 verkooppunten. Aan uitbreiden wordt niet gedacht. De Belgische invoerder Stani Laenen heeft hemel en aarde moeten bewegen om het merk te mógen verdelen. De familie Festa produceert jaarlijks twee miljoen kledingstukken waarvan slechts 20% geëxporteerd wordt.
Belfe heeft fabrieken in China, Roemenië, Polen en Casablanca. Post Card wordt voor 90% in Italië gemaakt. In 1999 noteerde het bedrijf een omzet van 3,4 miljard frank.
We schrijven 1920. De geschiedenis van Belfe begint bij Franco Festa en Pasquale Belloni, als ze starten met de fabricatie van waterdichte jassen voor piloten en soldaten. In de eerste wereldoorlog hadden ze al half afgewerkte producten geleverd aan het leger. In 1930 stapt Pasquale Belloni uit de zaken en wordt de familie Festa de enige eigenaar van het bedrijf. Ze oriënteren hun productie naar de sector van de sportkleding.
Ze ontwerpen speciale windjacks, oliejassen, gewatteerde kleding en lederen jassen voor motorrijders. Voorts specialiseren ze zich in lederen kleding. Dat legt ze geen windeieren. Als de oorlog in Abessinië uitbreekt, en later tijdens de tweede wereldoorlog, wordt Belfe de officiële leverancier van het Italiaanse leger. Mussolini is een goede klant.
Van kurk gemaakte en met katoen overtrokken koloniale tropenhelmen, tenten, elektrothermische pakken voor de piloten en jassen om in tanks te dragen: allemaal in grote hoeveelheden geleverd door Belfe.
1950. De oorlog is voorbij. Belfe komt voor de dag met de eerste complete skicollectie ooit. Alle stukken passen bij mekaar en kunnen op diverse manieren gecombineerd worden. Lang voor bedrijven zich toelegden op het maken van specifieke kledij voor competitiesport, legde Franco Festa al het verband tussen actief leven en ontspanning. De volgende twintig jaar worden besteed aan research en het testen van nieuwe materialen, de afwerking en nieuwe kleurenschema’s. Na de dood van Franco in 1976, introduceert zijn zoon Angelo Carlo Festa een nieuw tijdperk van modern management. In 1985 – Post Card heeft zijn naam al gekregen – komen er twee poductieafdelingen waar vooral zorg besteed wordt aan de kwaliteit.
En weer worden ze daar niet armer van. In de loop van de jaren krijgt Belfe de licenties voor het maken van Giorgio Armani Pelle, Emporio Armani Pelle, Armani Neve, Kenzo Sport, Giorgio Armani Golf, Celine, Louis Vuitton en Kenzo. Behalve GA Neve– daar is Armani naar verluidt mee gestopt – produceert Belfe de mooiste en duurste ledercollecties ter wereld. Tijdens ons bezoek aan de ateliers, betasten we lichtblauwe suède pakjes van Celine en kleurige anoraks van Kenzo. “We maken al twaalf jaar de ledercollectie van Armani. We hebben zelfs de lijn Borgonuovo in licentie,” meldt Stefano, de gids van dienst. In de eigen ledercollectie voor de winter van 2000-2001 zitten boterzachte lange beige suède rokken van omgekeerd schaap, met een split tot onder de knieën, versierd met grote indianensteken. Wit leer krijgt een bontkap, op het voorfront van een knielang manteltje komt konijnenbont, daaronder draagt men kuitlange bergbeklimmersbroeken en bruinleren trekkinglaarzen tot bijna aan de kuiten. Het kleurengamma voor volgende winter is vermiljoenrood, camel, wit, grijs en voor de après-ski, lila en ecru. Dikke brede bruinleren ceinturen rond skijassen zorgen voor het retro-gevoel, samen met dikke ribfluwelen broeken en ruige houthakkerstruien. Post Card mengt verschillende materialen en stoffen in ongewone combinaties: de ontwerpers gebruiken natuurlijke vezels als corduroy en behandeld leer voor skibroeken. De met bont versierde kragen geven een nieuwe look. De mix van natuurlijke materialen en technologie moeten zorgen voor allure en elegantie.
In de preproductie die we bezochten, worden ook de testen uitgevoerd op materialen en stoffen. “We testen de stof, de knopen, het leer, we wassen alle kleuren, testen ze op licht, bekijken de krimpcijfers, de kleurveranderingen. Daarna wordt het afgewerkt stuk nog eens getest in de wasmachine. Op kleur, hitte, waterdichtheid, rekbaarheid, op droogkuisproducten. Dat is nodig, gezien de vaak ongebruikelijke combinaties,” zegt Stefano.
Voor deze zomer is reizen de inspiratiebron van de Post-Cardcollectie. Zuid-Afrika, met zijn kleurcontrasten en wijdse landschappen is de achtergrond. De ontwerpen zijn niet extreem, afgezien van de technische details, nieuwe ideeën en stijlen. De stoffen zien er een beetje gedragen uit, om die speciale vintage look te krijgen. Het licht en de kleuren brengen ons opnieuw bij Afrika: van diep woudgroen, gecombineerd met meer intense tonen van weelderige vegetatie, terwijl het beige en wit van de verre einders horen bij het oranje van een zonsondergang.
Katoen en linnen zijn de sterren van de collectie. Het vintage uitzicht van de broeken, bermuda’s en hemden komt door een speciale tie & dye-behandeling. Ze zijn kleurvast en bestand tegen zout water. Lichtjes met rubber behandelde zijden voile wordt gebruikt voor sportieve en gesofistikeerde dameskleding. De crème linnen hemden zijn mooi. Er zijn nylon kaki jacks en korte, semi-transparante trenchcoats. In de tailleband van een mannenpantalon zit een elastiek. Een tie & dye kaki zomerjurkje heeft een touwtje door de zoom gestropt. Sportchic, het nieuwe klassiek? “Never out of style, never out of chic, dat is klassiek,” zegt Angelo Festa.
Info: Tel. (03)653.24.16.
Stany Hemiger
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier