Klikken en kopen
Intracto schopte het van een hobbyproject van een student tot een van de grootste webbureaus in ons land. Met een technische positionering en het sérieux van de minutieuze boekhouder, maar ook met een niet te stoppen ambitie.
Intracto huist niet in een blitse loft of hip stadskantoor, zoals je van een ‘digital agency’ zou verwachten. Wel in een doordeweeks kantoor op een industrieterrein in Olen. “We positioneren ons eerder als technisch webbureau”, lacht Pieter Janssens, de managing director die Intracto in 2005 opstartte als eerstejaarsstudent handelswetenschappen.
“Websites bouwen was al een hobby sinds mijn humanioratijd. Voor de plaatselijke voetbalploeg, de chiroclub, de bakker om de hoek. Toen ik in Antwerpen studeerde, zat ik ‘s ochtends in de les en ‘s middags in het kantoor dat ik huurde voor mezelf en mijn eerste medewerker. Toen we met acht mensen waren, bleek de combinatie met studeren niet langer haalbaar. Mijn ouders konden daarmee leven, omdat ik al een bachelor grafische en digitale vormgeving had.”
Ondertussen mag Intracto zich tot de top vijf van de Belgische webbureaus rekenen, en prijken namen als Brussels Airport, Cartamundi, bpost, Joyvalle, Hubo, Bayer, Aveve, Acco, Test-Aankoop en Unizo op de klantenlijst. “We staan in voor onlinemarketing, de bouw van websites, mobiele sites en e-commerceplatformen, en dat van strategie over design tot implementatie, met inbegrip van de support achteraf.” Janssens bezit 50,1 procent van de aandelen. 10 procent stond hij af aan een collega, 39,9 procent verkocht hij aan een familie die niet actief is in het bedrijf.
Analisten
“We onderscheiden ons door een vrij technische insteek”, zegt Janssens. “We bouwen complexe sites en webshops en ook apps voor smartphones en tablets. En we schuiven op in de richting van strategie en analyse. Een technisch goede webshop bouwen, daarmee onderscheid je je niet meer als webbureau. Dat doe je wél door ervoor te zorgen dat de consument op die site terechtkomt, er effectief tot een aankoop overgaat en liefst ook nog wat extra accessoires in zijn winkelwagentje laadt, en door het aantal drop-outs te beperken.”
“Dat zijn zaken waarmee wij steeds meer bezig zijn. Dat zie je ook aan de profielen die hier werken: naast de projectmanagers, ontwikkelaars en designers hebben we nu ook analisten in huis, die cijfers en consumentengedrag interpreteren en op basis van die gegevens het klikgedrag proberen te beïnvloeden.”
Data driven marketing wint aan belang. “Klanten willen onze mening maar horen zolang die met cijfers onderbouwd is. Als wij extra budgetten vastkrijgen, dan is het omdat we kunnen bewijzen dat de investeringen renderen, al hoeft dat zich niet noodzakelijk in verkoopcijfers te vertalen. De crisis zit er waarschijnlijk voor iets tussen, we zien dat marketingmensen intern meer onder druk staan.”
Integratie tussen on- en offline
“Een andere tendens, die niet nieuw is, maar nog altijd doorzet, is die van de budgetten die verschuiven van offline naar online, en dat ook offline-investeringen steeds meer moeten worden verdedigd met bewezen resultaten, hoewel meten daar moeilijker is dan bij online.” Traditioneel gebeurt dat offlinedeel door reclamebureaus, terwijl agencies als Intracto het digitale voor hun rekening nemen. Maar de integratie tussen online en offline neemt toe.
“Daarom hebben wij eerder dit jaar een participatie van 45 procent genomen in Mosquito, een Antwerps reclamebureau met 25 medewerkers. We werken samen voor een aantal klanten, maar wel als twee aparte entiteiten. Het is niet onze bedoeling om tot één geheel komen. Wij blijven de onlinespecialist met technische insteek, Mosquito blijft de brand strategy specialist, bekend om zijn loyalty en in the field-acties.”
“Het one-stop-shop-idee dat een paar jaar geleden opgang maakte, daar geloven wij niet in. Als een accountmanager té breed bezig is, dan is die inhoudelijk geen specialist meer in zijn deelgebied. Dan doet die op de duur niets meer dan verslagjes maken en checken of de deadlines worden gerespecteerd. Waar zit dan zijn of haar meerwaarde? Je kunt gewoon geen expert zijn in alles. Wij doen zelf geen hosting en ook heel geavanceerde apps bouwen we niet zelf. Onze klanten weten dat, en hebben er geen probleem mee.”
“Je ziet trouwens dat velen er ondertussen van zijn teruggekomen. Grotere bureaus beginnen weer met submerken per specialiteit te werken.” Ook Intracto doet dat. Begin 2012 kocht het bedrijf het webbureau Bright Sites, een kleine sitebouwer met vier medewerkers. “We deden dat in de eerste plaats om onze groei te versnellen, maar ook omdat onze projecten steeds groter werden en we onze kleinere klanten niet wilden opzijschuiven. Die bedienen we nu onder het Bright Sites-merk.”
Gezonde ambitie
Janssens’ ambitie is duidelijk: het nummer 1 van de Belgische webbureaus worden. “Ik wil dingen zien groeien, dat is de aard van het beestje. Dit jaar zijn we een kleine 40 procent gegroeid, net als vorig jaar.” Na de eerste overname volgden ook Via Futura, Intago en Seltec, stuk voor stuk kleine webbureaus waarmee het klikte. Onlangs werd nog de overname aangekondigd van Nivario, een webbureau van vier specialisten in de ontwikkeling van websites en webshops, met klanten als Flamant, Australian Ice Cream en Armonea.
Voor de eerste overname kreeg Intracto een banklening, de overige heeft het bedrijf met eigen middelen gefinancierd. Janssens is best trots op de stevige financiële positie van zijn bedrijf. “Ons businessmodel zit goed: doordat wij businesskritische applicaties bouwen, die bovendien ook door ons worden gehost, gaan klanten een langetermijnengagement met ons aan. Dat is anders dan bij een traditioneel reclamebureau, dat vaak sterk afhankelijk is van enkele grote accounts, die van de ene dag op de andere kunnen wegvallen. 40 procent van onze omzet komt uit recurring business, waarmee onze vaste kosten gedekt zijn.”
“Voorts volg ik zelf zogoed als dagelijks alle financiële parameters op. We proberen te optimaliseren waar we kunnen. Nogal wat bedrijven vergeten dat er aan de aankoopzijde heel wat marge te rapen valt. In ons geval gaat dat over serieuze volumes aan hosting en online advertising, waarvoor het de moeite waard is te onderhandelen met leveranciers.”
“Ook de subsidies voor onderzoek en ontwikkeling en personeel volgen wij goed op. En onze boekhouding is in die mate geautomatiseerd, dat we 12 miljoen euro omzet, 52 man personeel en 40 firmawagens geregeld krijgen met twee mensen. Onze projectmanagers hebben duidelijke targets: zo veel omzet per kop per dag, zo veel marge per kop per dag, en ze waken daarover in hun teams. Als je van bij de start van de keten goed bijhoudt wat je doet en een detail met je factuur kunt meesturen, dan krijg je zelden een vraag over je factuur, en daardoor ontlast je ook weer je projectmanagers en administratie. Bijgevolg krijgen we uiterst zelden een vraag over een factuur, en is het aantal creditnota’s bijna nihil.”
E-health
“De grootste rem op onze groei is dat we niet snel genoeg voldoende goede medewerkers vinden. Vandaar dat we sterk inzetten op personeelstevredenheid. We werken sinds kort ook met multidisciplinaire teams van projectmanagers, designers en ontwikkelaars, die werken als minibureautjes, met targets en budgetten, tot en met opleiding en feestjes. Dat werkt motiverend. We hebben een zéér hoge retentiegraad, maar ik moet erbij zegen dat die ook te maken heeft met onze geografische ligging. Mensen die een paar jaar hebben gependeld, zijn maar wat blij dat ze dichter bij huis kunnen werken zonder aan uitdagingen te moeten inboeten.”
Ondertussen broedt Intracto op nieuwe plannen. Tom Van Mierlo nam enkele maanden geleden deel aan de internationale wedstrijd StartupBus en ontwikkelde daar in 72 uur een prototype van een app, ter verbetering van de behandeling van mensen die lijden aan depressie. Die moeten drie keer per dag een formulier invullen over hun gemoedstoestand. Dat moeten ze altijd bij hebben, om het later aan hun therapeut te overhandigen.
“De app vervangt dat formulier, bezorgt de ingebrachte informatie automatisch aan de therapeut en zorgt er bovendien voor dat, als het de slechte kant op gaat met de gemoedstoestand van de patiënt, er automatisch een bericht wordt verstuurd naar een van zijn beste vrienden.” Het team werd laureaat van de StartupBus-wedstrijd en trok daardoor de aandacht van businessangels en durfkapitalisten.
KARIN EECKHOUT, FOTOGRAFIE IVAN PUT
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier