Kleinere elektrische auto’s worden steeds populairder als bedrijfswagen. Dat meldt Arval woensdag. Voor het eerst staan er twee kleinere elektrische voertuigen (BEV’s) helemaal bovenaan in de top-10 van de meest bestelde bedrijfswagens bij het leasing- en mobiliteitsoplossingenbedrijf.
“We wisten dat die kleinere BEV’s aan een inhaalrace bezig waren”, zegt Christophe Janssen, senior mobility leader bij Arval Mobility Observatory Belgium. “Ze worden steeds beter op alle gebied en zijn ook goedkoper, waardoor ze sneller binnen iemands budget vallen. Nu is het zover: ze geven hun concurrenten met verbrandingsmotor het nakijken.”
Ruim 8 op de 10 wagens (85,5 procent) die de bedrijfswereld in de eerste jaarhelft bij Arval heeft besteld, zijn volledig elektrisch aangedreven voertuigen. Het aandeel volledig elektrische wagens bij de nieuwe bestellingen blijft daarmee gestaag toenemen. Minder dan 10 procent (8,19 procent) rijdt nog op benzine of diesel. En iets meer dan 6 procent zijn plug-inhybrides.
Kia en Skoda
De betaalbare elektrische wagens die het meest in de smaak blijken te vallen zijn volgens Arval de Kia EV3 en de Skoda Elroq. De BMW iX1 vervolledigt de top-3.
“Deze wagens winnen het nu op vlak van TCO -de totale kost inclusief onderhoud, andere diensten en belastingen- van hun concurrenten met een benzinemotor. In het verleden lag dit nog omgekeerd. Die nieuwste kleinere elektrische wagens doen het qua actieradius en prestaties vaak even goed als de grotere modellen van enkele jaren oud”, aldus Janssen.
Politiek
Opvallend is voorts dat de Amerikaanse fabrikant van elektrische wagens Tesla, die met zijn Model 3 en Model Y de laatste jaren een vaste stek had veroverd in de lijst van populairste bedrijfswagens, met Model 3 nu pas op plaats 11 staat en met Model Y op plaats 14. De populariteit van Tesla heeft wereldwijd te lijden onder het gedrag van topman Elon Musk, die in de VS een omstreden politieke rol op zich genomen had.
Een andere vaststelling is dat, terwijl in landen als Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk de Chinese automerken stilaan goed ingeburgerd raken, dat in België vooralsnog niet lukt via de leasemarkt. Als mogelijke verklaring wijst Arval naar de hoge Europese invoertaksen die de prijs voor de gebruikers hier opdrijven