KIOSKEN

INTERACTIEF.

Sinds de jaren tachtig hebben allerlei automaten wereldwijd ingang gevonden als een vlotte manier om bijvoorbeeld geld uit de muur te halen. De jongste jaren worden steeds meer vormen van interactieve technologie toegepast, zoals de verkoop van toegangskaartjes of het verstrekken van toeristische informatie. Vandaag de dag blijft het verschijnsel vooral beperkt tot banken en luchthavens, maar de technologie neemt een hoge vlucht en in de nabije toekomst zullen we zowat overal interactieve automaten en kiosken vinden.

In een aantal wereldsteden worden interactieve kiosken ingeschakeld om mensen in contact te brengen met allerlei firma’s en overheidsinstellingen. Het Amerikaanse marktonderzoeksbureau Inteco in Norwalk (Connecticut) heeft berekend dat het aantal interactieve kiosken in de Verenigde Staten zal stijgen van 85.000 vandaag tot meer dan 600.000 tegen eind volgend jaar. Deze industrietak zou van nu tot 1999 een jaarlijkse groei kennen van ongeveer 91 procent.

INFORMATIE.

Marktanalisten verwachten dat kiosken vooral succesvol zullen zijn in sectoren waar verkopers beschouwd worden als nogal opdringerig. Via interactieve systemen kunnen de verbruikers op hun gemak informatie opvragen en demonstraties bekijken, niet alleen tijdens de kantooruren maar 24 uur op 24.

Interactieve kiosken laten zien hoe een product werkt. Dit biedt de kleinhandel de mogelijkheid om zaken aan te bieden die niet in een winkel getoond kunnen worden, bijvoorbeeld omdat ze te groot zijn, of waarvan een demonstratie ter plaatse gewoon onmogelijk is (zoals reizen). Ook de verkopers hebben belang bij informatiekiosken : deze machines leveren de basisinformatie, waarna het winkelpersoneel meer specifieke en complexe vragen kan beantwoorden.

RECEPTEN.

Het bedrijf ObjectSoft Corp. in Hackensack (New Jersey) heeft de zogeheten SmartStreet-kiosken ontworpen voor New York City. Zowel toeristen als inwoners van de stad kunnen hiermee een stadsplan of een busroute laten printen, maar ook andere documenten zoals bijvoorbeeld een uittreksel uit het register van de burgerlijke stand.

In Groot-Brittannië biedt de Meat & Livestock Commission allerlei gedetailleerde vleesrecepten via informatiekiosken in de supermarkten. Het reisbureau Thomas Cook beschikt over interactieve kiosken waar men informatie kan krijgen en videofilms bekijken over de meest uiteenlopende vakantiebestemmingen. Desgewenst wordt de gebruiker van de kiosk onmiddellijk doorverbonden met een verkoper van het reisbureau, waar hij rechtstreeks kan boeken en met een kredietkaart betalen.

RECHTBANK.

In de VS worden interactieve kiosken meer en meer ingezet voor de dienstverlening van de overheid aan de bevolking. Het hooggerechtshof van Arizona, de gemeentelijke rechtbank van Long Beach in Californië en verscheidene rechtbanken in Florida hebben kiosken geplaatst buiten de gerechtsgebouwen en in winkelcentra om tijd en geld te besparen. Omdat heel wat aangelegenheden aldus buiten de rechtbank en buiten de normale kantooruren geregeld worden, kan men zorgen voor een betere opvang van de mensen die werkelijk op de rechtbank moeten zijn.

De gebruikers van de kiosk kunnen boetes betalen of de papierwinkel voor een echtscheiding afhandelen. De technologie toont stap voor stap hoe de formulieren ingevuld moeten worden, hoe de alimentatie berekend wordt, wat de wettelijke gevolgen zijn van bepaalde handelingen, enzovoort. Belangrijk is dat ook het publiek tijd en geld bespaart door heel wat dingen interactief te regelen : men hoeft niet meer urenlang aan te schuiven of dure telefoongesprekken te voeren om inlichtingen in te winnen.

Bron : Trendletter, 3 april ’97.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content