KIES EN KOOP

Locatie : Toronto (Canada).

CANADESE FORMULE.

Een dochter hebben die welbekend is in het buitenland : wie zou er niet van dromen ? Ackermans & van Haaren heeft met zijn Canadese filiaal, Consumers Distributing, een “naam” én traditie (teruggaand tot de jaren vijftig) gekocht in Noord-Amerika. Recente onderzoeken hebben aangetoond dat maar liefst 98 % van de Canadese bevolking vertrouwd is met “Consumers”, zoals de winkelketen gemeenzaam heet. Ackermans & van Haaren, dat in 1991 in het kapitaal trad, is vandaag eigenaar voor 72 %.

Consumers Distributing telt, verspreid over het Canadese territorium, 237stores. Deze “grootwarenhuis-winkels” onderscheiden zich van andere door een reeks elementen. In een Consumers-store komt de klant als het ware “kopen en wegwezen”. Het aantrekkelijke van de formule zit hem in de lage prijzen en in een kompleet assortiment. Zo verbindt Consumers er zich toe dat het om het even welk produkt aanbiedt tegen een prijs die minimum 5 % lager is dan elders (de zogenaamde 5 procent Promise). En aan aanbod geen tekort : 6300 verschillende items liggen op kopers te wachten. Dat varieert van sportartikelen over juwelen en uurwerken tot cosmetica en speelgoed, huisartikelen en nog veel meer human intrest-produkten. De potentiële koper kan ofwel via de catalogus (catalogus die ook in ruim 5,7 miljoen Canadese brievenbussen neerploft) ofwel via de multimedia-kiosk met touch screen zijn keuze maken.

Consumers maakt zich sterk dat het alles in huis heeft. Is dat niet het geval, dan krijgt de koper, sinds de publi-campagne van augustus 1994, zijn bestelling thuis geleverd. Het Consumers-koncept slaat in Canada erg aan, maar Luc Bertrand meent dat het nog te vroeg is om het naar Europa over te brengen.

Consumers Distributing is, volgens Luc Bertrand, aan zijn tweede adem toe. Alle winkels worden opnieuw gepositioneerd : een nieuw kleedje, agressievere marketing- en publiciteitscampagnes, lagere kostenstruktuur, snellere rotatie van de produkten, nog betere serviceverlening. Het zijn allemaal begrippen die vanuit Antwerpen beetje bij beetje werden ingelepeld.

Ackermans & van Haaren stapte op een niet bijster gelukkig moment in het kapitaal van de Canadese onderneming. Het konsumptiepatroon in ’91 vertoonde een appelflauwte. Volgens Bill Young, manager on the field en als dusdanig werkgever van 5000 mensen, laten de laatst beschikbare cijfers opnieuw het beste vermoeden, met een lichte stijging van de omzet (nu afgeklokt op 623.515 Canadese dollar, of zo’n slordige veertien miljard Belgische frank).

Ackermans & van Haaren blijft ook op duizenden kilometers van de thuisbasis zijn eigen principes trouw. Volgens Bill Young zweert het new management team bij growing sales and profits. Ook de uitbouw van het netwerk (30 nieuwe winkels in de komende twee jaar) moet daar toe bijdragen. Consumers doet er ook alles aan om zijn imago blijvend te kultiveren. Zo komt de groep wat graag financieel over de brug als er “goede werken” in het geding zijn. Zo mag het Children’s Miracle Network (dat kinderhospitalen steunt), of andere stichtende groeperingen, op uitgebreide support rekenen. De kinderen van vandaag zijn uiteraard de konsumenten van morgen.

CONSUMERS DISTRIBUTING SUPERSTORELage prijzen en volledig assortiment.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content