Kia Sorento
Terug van weggeweest.
In 2001 verdween Kia van de Belgische markt. Een rustpauze, zo blijkt nu, want vanaf september is Kia Motors Belgium weer helemaal terug. Kia zal voortaan beschikken over nieuwe concessiehouders en dito modelreeksen met dieselversies.
Bij die herstart neemt het Sorento-gamma, en dan vooral de Sorento 4×4-reeks, een belangrijke plaats in. De Sorento is een ruime terreinwagen met het rijcomfort van een vrij hard afgeveerde hedendaagse berline. De belangrijkste troefkaarten van deze 4×4 zijn: het mooie Europese design, het ruime, luxueus afgewerkte interieur, de ruime koffer, het aangename rijgedrag en – vooral – het budgetvriendelijke prijskaartje: vanaf 22.990 euro is deze wagen al de uwe. Rekening houdend met de kwaliteit en de afwerking zou Kia met die prijs makkelijk klanten van andere merken moeten kunnen afsnoepen.
De Sorento is gebouwd op een beresterk ladderchassis. Zoiets heeft voor- en nadelen. Het belangrijkste voordeel is de zeer robuuste constructie, goed voor jarenlang gebruik in alle omstandigheden. Nadeel volgens sommigen is dat het rijcomfort daardoor wat daalt. Maar daar hadden wij tijdens onze testritten alvast geen last vast. De ophanging van de Kia is trouwens door Porsche op punt gesteld, een waarborg voor degelijkheid, veiligheid en sportiviteit. Wel wennen is het aan het soms nukkige rijgedrag, maar dat nadeel weegt niet op tegen de vele pluspunten van het kloeke ladderchassis. De enige grote min is dat de Sorento niet is uitgerust met moderne elektronische copiloten, zoals het elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP). Maar dat wordt ruimschoots goed gemaakt door het mooie koetswerkdesign – met knipoogjes naar sommige Lexus– en Mercedes-modellen – en de uitstekende interieurafwerking met kwaliteitsmaterialen. Voor het overige beschikt de Sorento over een veiligheids- en comfortuitrusting die veel meer biedt dan het prijskaartje laat vermoeden.
De Sorento zal bij de lancering worden aangeboden in de versies LX en EX. De EX heeft standaard wat als optie beschikbaar is in de LX. U kunt kiezen uit drie motoren: een uitstekende common rail turbodiesel, een 2.4-liter benzinemotor en een royale 3.5-liter V6 (benzine; uitsluitend met automaat) die dankzij zijn 195 pk uitstekende prestaties neerzet (topsnelheid: 192 km/u.). Onze voorkeur gaat uit naar de turbodiesel: dankzij zijn grote vermogen en brede koppel bewijst die motor uitstekende diensten, zowel op terrein als op de weg.
Patrick op de Beeck [{ssquf}]
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier