Kia kan het ook

© GF

Kia wordt in Europa gezien als een massaconstructeur met een brede waaier aan modellen, die zich vooral op de middenklasse toespitsen. Auto’s die je koopt voor het best wel leuke design, maar toch vooral voor de betrouwbaarheid, het prijskaartje of de ongeëvenaarde waarborg van zeven jaar. Maar soms wil een merk ook weleens zijn technische kunnen onderstrepen en bewijzen dat het ook in een hogere klasse kan meespelen. Zo’n model kan dan het uithangbord van het merk worden.

Dat is de taak van de Stinger, een grote grand tourer (GT) met vier deuren en een achterklep. Het is een model dat niet alleen het oog streelt, maar ook kan uitpakken met scherpe prestaties. Een auto dus zoals de premiummerken Mercedes, BMW, Audi en Jaguar er een schare van in hun gamma hebben. Of hoe Kia niet alleen een auto, maar ook een statement heeft gebouwd: wij kunnen dat ook. En de Zuid-Koreanen namen geen risico’s: ze plukten voor dat project een topingenieur bij BMW weg.

Ze mogen zonder blozen zeggen dat ze het ook echt kunnen. Het rijgevoel is een van de sterke punten van de Stinger, in alle situaties. De ophanging filtert oneffenheden in het wegdek heel efficiënt weg. Het bezorgt de inzittenden een comfortgevoel dat niet hoeft onder te doen voor dat van de Duitse merken. Ga je wat sneller rijden, dan boezemt deze wagen snel vertrouwen in. Daarvoor zorgen niet alleen het uitstekende onderstel, maar ook de vierwielaandrijving die standaard is gemonteerd op de topversie met V6 turbo. Ook de turbodiesel (2.2 van 200 pk) kan optioneel 4×4 zijn, maar de instapversie met de tweeliter turbobenzine van 255 pk is uitsluitend te krijgen met achterwielaandrijving.

Met de afwerking maakt Kia meteen duidelijk dat het een bijzondere inspanning heeft gedaan: alleen een zeer kritische blik vindt misschien een detail waarin die moet onderdoen voor de Duitse norm. Kia verslaat zijn Duitse concurrenten bovendien op een ander terrein: hier hoef je niet bang te zijn voor de altijd peperdure optielijst. De enige opties zijn metaalkleur en een schuifdak. Voor de rest is deze Stinger 3.3T standaard full option – van stoelverwarming achterin tot een audio van Harman Kardon, een 360 gradencamera, een adaptieve snelheidsregelaar en nog veel meer.

In cijfers

MOTOR

V6-cilinder – turbobenzine

3342cc

370 pk (272 kW)

Max. koppel: 510 Nm bij 1300 – 4500 t/m

PRESTATIES

Topsnelheid: 270 km/u

0-100 km/u in 5,1 sec.

Emissie: 244 gr CO2/km

Normverbruik: 10,6 liter

Testverbruik: 13,7 liter

INSTAPPRIJS

54.000 euro

+

Rijgedrag

Hoofdruimte achterin

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content