KENNER VAN KMO’S
Y vo Mentens heeft iets met kmo’s. En dat is waarschijnlijk nog een understatement. Vijf jaar geleden startte de vandaag 34-jarige Brusselaar met het programma Kmo Partner op wat toen nog TV2 heette. Vandaag lokt het programma en de afgeleide Starten met je eigen zaak elke maandagavond om 23.00 uur 60.000 kijkers. Het programma groeide in vijf jaar tot een vaste waarde voor economisch en ondernemend Vlaanderen. De beurs die van vandaag tot en met 13 december plaatsvindt in het Antwerpse Bouwcentrum, is dan ook een terechte aanvulling voor de activiteiten op de beeldbuis. “Op de driedaagse beurs Kmo Partner kunnen bedrijfsleiders, overheid en instellingen terecht voor allerlei informatie over het bedrijfsleven. Meer dan honderd exposanten tekenden in voor de beurs,” klinkt Yvo Mentens tevreden over de eerste editie van de beurs.
Het stramien van de beurs loopt grotendeels parallel met dat van het gelijknamige televisieprogramma. Praktische informatie komt aan bod : over BTW-reglementering, fiscale optimalisatie, vermogensbeheer, het gebruik van Internet. Aan de hand van casestudy’s worden de onderwerpen geconcretiseerd. Bedrijfsleiders van kmo’s kunnen eveneens terecht bij vertegenwoordigers van grote bedrijven. Seminaries, congressen, conferenties, vervolledigen de driedaagse.
De beurs Kmo Partner wordt georganiseerd door de gloednieuwe bvba Any Fair. Het is een 100 %-dochter van de nv M&S Media Productions, de kmo van Yvo Mentens en zijn medevennoot Steven Stockbroeckx. “Ik begrijp de getuigenissen van de kmo’s in onze programma’s zeer goed,” zegt Yvo Mentens. “Al die problemen van starters en groeiers hebben wij ook meegemaakt.” M&S Media Productions is inmiddels uitgegroeid tot een niet onaardige kmo : de zes werknemers, aangevuld met maximaal twintig freelancers, haalden in 1996 een omzet van 40 miljoen frank. Dit jaar wordt 60 miljoen voorzien. Want naast de BRTN, is er ook voor de RTBFPME Partenaires, PME Créateurs, of nog PME Indépendants. Ook de Nederlandse zender Ned2 en de Spaanse TVE krijgen weldra een kmo-programma. “Het staat nog steeds niet vast of het contract met de BRTN in 1998 wordt verlengd. Jammer. In Nederland beseft men heel goed dat een programma als Kmo Partner de economie veel meer vooruit helpt, dan miljarden te pompen in innovatiesteun.”
Steun die in de eerste plaats nog steeds naar Wallonië vloeit. “De Vlaamse ondernemersgeest is duidelijk meer ontwikkeld,” analyseert Yvo Mentens. “Voor onze reeks over starters krijgen we na een Vlaamse uitzending 5000 tot 6000 telefoontjes. In Wallonië zijn dat er 1500. Het programma verschijnt nochtans op hetzelfde uur, behandelt dezelfde thema’s, en heeft dezelfde presentator. Het wordt tijd dat in Wallonië het eigen initiatief sterker wordt gestimuleerd”.
YVO MENTENS (ANY FAIR) Een programma als Kmo Partner kan de economie veel meer vooruit helpen dan miljarden te pompen in innovatiesteun.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier