Karl Haberkorn (48): ‘Ons exportvolume is met 25 procent gegroeid’
De Duitse countrymanager van UPS Belux houdt van de bergen. “Als ik een berg zie, wil ik op die top staan”, zegt Karl Haberkorn. Ook zijn passage in dit vlakke land bevalt hem prima. Hij geniet van de convivialiteit, onze culinaire creativiteit en de brede biercultuur. Haberkorn werkt al 24 jaar voor het Amerikaanse pakjesbedrijf. Hij begon in 1990 als jobstudent in het Bayreuth-center in Duitsland. Een jaar later was hij er supervisor. In de daaropvolgende jaren timmerde hij aan een internationale carrière. De Beierse expat streek vorig jaar neer in Diegem van waaruit hij de Belgische en Luxemburgse activiteiten aanstuurt.
Hoe was uw eerste jaar als countrymanager in België?
KARL HABERKORN. “Onze activiteiten groeiden heel sterk in 2014. Op jaarbasis is ons exportvolume met meer dan 25 procent gestegen. Die groei managen is een uitdaging. Onze 750 medewerkers hebben een sterk jaar neergezet. In deze business moeten we constant veranderen. Op zoek gaan naar verbeteringen en ons aanpassen aan de veranderende vragen van de markt. In de B2C-markt zien we de sterke groei van e-commerce.”
Waar komt die sterke groei vandaan?
HABERKORN. “De twee grote groeimotoren voor de Belgische pakjesmarkt zijn de goederenstromen van de farmaceutische industrie en de retailsector. Alles wat met gezondheidszorg te maken heeft, is een sleutelsector voor UPS. We deden de jongste jaren ook verschillende overnames in dat segment om ons Europese Healthcare-netwerk te vervolledigen. De groei in de retail is te danken aan de e-commerce die in heel Europa sterke groeicijfers neerzet. Het gaat om een gezonde mix van grote klanten en kmo’s in de B2B-markt en particulieren in de B2C.”
Om die groeiende volumes te verwerken zetten jullie op bepaalde trajecten zelfs een extra medewerker naast de chauffeur?
HABERKORN. “Met dat project zijn we gestart in oktober 2014 om de hogere volumes efficiënt te kunnen uitleveren. Het principe is eenvoudig, je zet een tweede medewerker in de bestelwagens om de chauffeur te helpen met de leveringen. Die duo’s worden ingezet in steden zoals Brussel waar de leverdensiteit zeer hoog is. Op hetzelfde traject kan je zo veel meer stops aandoen, het is efficiënter en duurzamer, want je moet geen tweede bestelwagen inzetten. Vandaag zijn er zo’n twintig chauffeurs die ondersteund worden door een deeltijdse assistent.”
Uw concurrenten zitten ook niet stil, er wordt geëxperimenteerd met leveringen ‘s avonds, op zaterdag en op zondag. Hoe ziet u de pakjesmarkt hier evolueren?
HABERKORN. “We moeten vooral slim inspelen op wat de consument wil. Als hij iets bestelt via internet, wil hij het pakket ontvangen op het moment dat het voor hem het beste uitkomt. Wij kunnen verschillende mogelijkheden aanbieden: ‘s avonds leveren, in het weekend, in een ophaalpunt, enzovoort. We hebben nu een dienst waarmee de ontvanger van een pakket de controle kan overnemen en zelf de agenda bepaalt. De ontvangers krijgen een melding wanneer hun pakje geleverd kan worden en zij kunnen een plaats en tijdstip vastleggen die hen past. Dat concept rollen we nu uit. Het past in de tijdsgeest en wij hoeven niet te rijden naar consumenten die niet thuis zijn.”
I.D.W.
“We moeten slim inspelen op wat de onlineshopper wil”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier