KAPER OP DE KUST
Mediaxis
komt volgende maandag ook met een jongerenblad op de markt. Zelfs Ilse Beyers, de succesvolle hoofdredacteur van Joepie, werd door de Belgische VNU-dochter gepolst om het blad te gaan leiden. Ze blijft echter bij Joepie. Het nieuwe Mediaxis-product kreeg als codenaam Yoko. De echte naam wil Marie-Anne De Temmerman, marketing manager met verantwoordelijkheden voor de clusters Zuid en Nationaal bij Mediaxis, nog niet bekendmaken. “Die naam is ‘interactief’. Die zal regelmatig veranderen en de jongeren mogen zelf de naam kiezen.”
Mediaxis deed vorig jaar analyses van de markt en een segment waar men niet aanwezig was, was dat van de jongeren van 12 tot 16 jaar. Men zal zich niet richten op jongens óf meisjes. “We concentreren ons niet op de verschillen, maar op de overeenkomsten tussen hen,” zegt De Temmerman. Ze wijst op producten als CK-One en jeans waar het geslachtsverschil niet meer gemaakt wordt. Als de jongeren de 16 voorbij zijn, worden de gemeenschappelijke interesses echter minder. Een uniseks blad wordt het overigens ook niet.
Wat wordt het dan wél? Geen sterrenblad. Dat is het terrein van Joepie in Vlaanderen en 7-Xtra in Wallonië. “Het wordt een diversiteit, een mix van rationele en emotionele elementen. Sterren, muziek, maar ook veel service. Alle ingrediënten die je in klassieke bladen ziet, maar niet in jongerenmagazines. Ze zeggen zelf: kennelijk denkt men dat wij alleen over sterren willen lezen.” Uit onderzoek weet men dat Joepie veel gekocht wordt, maar niet elke week noodzakelijk door dezelfde jongeren. Men wil in het blad meer fideliseringselementen brengen dan de twee concurrenten doen.
Yoko zal op maandag uitkomen, twee dagen eerder dan Joepie. De Temmerman: “De week start niet op woensdag! Op maandag gaan de jongeren ook naar school en gaan ze ook naar de dagbladwinkel om er snoep en zo te kopen.” Het punt van verkoop wordt dan ook belangrijk in de promotie van het blad. Bovendien zal men de autobussen als reclamemedium gebruiken: jongeren nemen vaak de bus – staan er dus ook vaak op te wachten – en zien onderweg naar school, naar huis of naar waar dan ook in elk geval veel bussen passeren.
Het Mediaxis-blad zal in een oplage van 190.000 exemplaren op de markt verschijnen: bijna 120.000 in Vlaanderen en ruim 70.000 in Wallonië. De adverteerders krijgen derhalve een nationaal medium voorgeschoteld. Zo denkt Yoko een voetje voor te hebben op de concurrenten.
AD VAN POPPEL
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier